5

jan

5 Kritische succesfactoren voor een geslaagde bedrijfsovername

Over fusies en overnames wordt vaak gezegd dat slechts 40% van het aantal fusies en overnames waarde toevoegt en de overige 60% waarde vernietigt. Maar wat kunnen we dan leren van die succesvolle 40%? Uit onderzoek door FTI Consulting bleek dat er een aantal opvallende overeenkomsten zijn. De meest opvallende succesfactor is de manier waarop is gestuurd op synergie tussen de koper en verkoper. En dan niet zo zeer op kostensynergie en down-side risks, maar juist op de opbrengst-synergieën als gevolg van een geslaagde integratie. Daarnaast zijn er 5 aanbevelingen die de “toegevoegde waarde” van een overname kunnen verhogen.




  1. Baseer het target-selectieproces op de eigen strategie


Kopers die weten wie ze zelf zijn en waar ze naartoe willen, nemen de beste deal-beslissingen. Door uit te gaan van de eigen strategie als “driver” van de toekomstige financiële resultaten kunnen geschikte targets worden geïdentificeerd.




  1. Implementeer een robuust due diligence proces


Een effectieve due diligence brengt naast de kosten-synergieën, juist ook de mogelijke opbrengst-synergieën in beeld. Hierdoor ontstaat naast de waarde van het bedrijf ook een beter beeld van de strategische match met het overnemende bedrijf. Naast financiële risico’s is het echter ook belangrijk om te kijken naar de culturele risico’s van het integreren van twee bedrijven. Kopers zullen zich dan goed moeten voorbereiden om de verwachtingen van alle medewerkers te managen.




  1. Stel heldere gedefinieerde doelen voor het gehele overname- en integratieproces


Helder geformuleerde doelen zijn uitermate belangrijk voor het behalen van succes en daarbij ook de meetbaarheid van het succes ofwel “SMART”. Zorgvuldig geplande doelen kunnen bijdragen om interne betrokkenheid en externe steun te mobiliseren. Denk er daarom altijd aan om de opbrengst- synergieën te kwantificeren, te monitoren en te communiceren. Anders zullen ze in het integratieproces ook niet worden gerealiseerd.




  1. Ontwikkel een integratie communicatie-strategie


Om een strategische afstemming tussen de verschillende betrokken partijen te bewerkstelligen moeten doelen, processen en voortgang van het overname-proces consistent en consequent worden gecommuniceerd. Bij deze communicatie dient er zeker ook ruimte te zijn voor de medewerkers om feedback te geven op het fusie-integratieproces. Daarnaast stemt men het beste de communicatie af op de verschillende betrokken doelgroepen.




  1. Wees doortastend in de uitvoering


In een periode van transformatie en disruptie, zoals een bedrijfsovername en de fusie-intergratie die daarop volgt, kan een doortastende uitvoering naar alle partijen van de strategie, de synergiedoelen en het proces daarnaartoe het verschil maken tussen waarde-creatie en waarde-vernietiging. Het introduceren van een projectteam kan ertoe leiden dat stapsgewijs de plannen worden gerealiseerd.



Conclusie; een fusie/overname effectueren is geen sinecure en vereist energie, creativiteit en doorzettingsvermogen teneinde te realiseren hetgeen wat voorafgaand is beoogd. Bezint eer gij begint en houd het uiteindelijke doel voor ogen.



Wilt u eens geheel vrijblijvend met ons praten over een mogelijke bedrijfsovername? Hoe wij dit voor u ook tot een succes kunnen maken? Neem dan contact met ons op.



Bron; M&A

Meer nieuws

jm logo groot

Overname Pharma Source

Recentelijk is Pharma Source B.V. overgenomen door het Engelse beur...

Lees verder
marie1

Female power!

We zijn blij met de komst van Marie Lardinois op kantoor.

Lees verder
vanderheijdenencotrans[002]

JM CF begeleidt overname in de transportwereld

JM Corporate Finance heeft recentelijk de aankoop van CoTrans in Ha...

Lees verder

Vragen of hulp nodig?

We helpen u graag verder.

Heeft u interesse in onze diensten of wilt u graag meer informatie? Neem gerust contact op of stuur ons een e-mail.

Bart van den Brule

Partner

+31 (0)76 88 70 001 info@jmpartners.nl Op werkdagen tussen 08.30 - 17.00

Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws

Schrijf u in voor de nieuwsbrief.
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld