In de uitgave van Issue magazine deze maand, leest u alles over de succesvolle begeleiding van JM Corporate Finance aan Adfactor bij de verkoop aan RTL Nederland.

 

In het mediapark Hilversum werd op maandag 18 september jl. op feestelijke wijze een belangrijke deal geclosed, tussen Adfactor en RTL Nederland. Adfactor verkocht een aandeel van 60% aan RTL en werd gedurende het gehele verkoopproces begeleid door de corporate finance specialisten van JM Corporate Finance te Breda.

 

Het Haagse bedrijf Adfactor dat 13 jaar geleden werd opgericht door Phileas Fox en Friso Hessing, is in de loop der jaren uitgegroeid tot dé specialist in digital content marketing (native advertising). Adfactor beschikt over een uitgebreid netwerk van influencers en content makers en bedient daarmee de advertisingwereld van food en lifestyle tot business en entertainment. U kent ze toch wel, de bloggers en vloggers die online video’s en foto’s plaatsen en daarmee een enorm publiek bereiken? De campagnes van het bedrijf worden zorgvuldig gericht op de specifieke interesses van de doelgroep. Een effectieve manier van advertising, zo blijkt. Adfactor was het eerste bureau in Nederland dat adverteerders de mogelijkheid bood om via specifieke sites en blogs aandacht te vragen voor hun merk. Al 9 jaar op rij wordt het bedrijf
uitgeroepen tot beste online exploitant van Nederland.
 
 
De puntjes op de i
 
 
“Voor ons was dit geen gesneden koek”, aldus Phileas Fox. “Verkoop van een bedrijf is een vak apart, zo blijkt maar weer. Het tactische spel, de onderhandelingen, daar heb je de hulp van een expert bij nodig. Iemand die aanvoelt hoe mensen denken en een berg ervaring heeft in dit soort overnames. Dat hebben wij bij Jan van Wijngaarden en zijn team gevonden. Alle puntjes staan op de i en dat is een heel prettig gevoel." Jan van Wijngaarden: "Dit was een zeer enerverend, intensief maar ook leuk proces, wederom in online medialand, met scherpe ondernemers die actief hebben meegedacht!"
 
 
De synergie
 
 
Waarom is deze samenwerking nou zo belangrijk? Phileas Fox vertelt: “Wij werkten al regelmatig samen met RTL en beide partijen werden zich steeds meer bewust van de aanvulling die we elkaar brachten. RTL beschikt over 8 tv-zenders en op digitaal gebied is dit aangevuld met RTLXL, Videoland en Buienradar. RTL heeft de ambitie om op het digitale vlak te groeien, wij streven ernaar om ons fundament te verstevigen op het gebied van video en YouTube. De klik tussen beide partijen was er, evenals het juiste moment. Door iemand uit de branche werden wij gewezen op JM Corporate Finance, aangezien zij al vaker transacties in deze (online) sector met succes hadden begeleid. De bal ging rollen.”
 
 
De groei
 
 
Jan van Wijngaarden van JM vult aan:“Vorig jaar begeleidden wij een andere online media klant bij de aankoop van Datingsite Pepper van RTL, nu stonden we aan de andere (verkoop)kant. De verkoop van 60% van Adfactor aan RTL Nederland is een uitstekende strategische zet, die een verdere groei voor beide partijen betekent. Uiteraard zijn wij dit proces begonnen met een evaluatie van de waardering van Adfactor, hetgeen vervolgens heeft geleid tot prijsonderhandelingen. Het voorbereiden van het boekenonderzoek middels een dataroom en tenslotte het meelezen van de transactiedocumenten opgesteld door de advocaten van beide partijen betekenden het sluitstuk van onze dienstverlening. De onderhandelingen hebben wij op juridisch, financieel, commercieel en operationeel terrein zo met Adfactor en RTL ingepland dat de samenwerking al direct vanaf 1 oktober effectief zal zijn. Adfactor blijft opereren
vanuit het kantoor in Den Haag.”

 

Klik hier voor de volledige versie van dit succesverhaal...

Terug naar overzicht

Op deze pagina vindt u alle door JM Partners geplaatste nieuwsberichten, artikelen en publicaties. Blijf hier op de hoogte van de laatste ontwikkelingen!

Stel direct een vraag

Vraag het aan:

Jan van Wijngaarden

Partner

Nieuws? Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen!