Social Media Due Diligence

 

Een verkeerde tweet/post of bericht uit het verleden zou voor grote problemen kunnen zorgen in overname onderhandelingen. Social media biedt een enorme bron van informatie waar men 10 jaar geleden nog niet aan kon denken. Uit social media kan men leugens en saillante details halen waar een deal zomaar eens stuk op zou kunnen lopen. Uit onderzoek blijkt dat in M&A land hier terdege rekening mee moet worden gehouden.

 

Tot op heden is deze trend vooral in de USA  zichtbaar waar (voormalig) FBI agenten en onderzoekers ingehuurd worden om de social media uitingen van een overname prooi uit te kammen. Terwijl de accountants en advocaten in de boeken duiken op zoek naar de spreekwoordelijke lijken in de kast, zouden deze onderzoekers de andere achtergrondchecks doen bij een overname. De resultaten leiden in minstens 60% van de onderzoeken tot extra gesprekken met de andere partij.

 

In de Nederlandse M&A markt zijn tot nu toe nog geen bedrijven actief die Social-Media-Due-Diligence aanbieden. Toch nemen grote boekenonderzoekers social media regelmatig mee in hun risico analyse bij een overname. Een interessante trend die een tweezijdige uitwerking kan hebben maar waar beide partijen in de toekomst zeer zeker de ogen voor open  moeten houden.

 

Terug naar overzicht

Op deze pagina vindt u alle door JM Partners geplaatste nieuwsberichten, artikelen en publicaties. Blijf hier op de hoogte van de laatste ontwikkelingen!

Stel direct een vraag

Vraag het aan:

Jan van Wijngaarden

Partner

Nieuws? Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen!