We zien nu al bij diverse bedrijven dat het Corona virus behoorlijke financiële consequenties heeft; consumenten blijven thuis en geven niets meer uit, investeringen bij bedrijven worden uitgesteld, werknemers kunnen wel thuis werken maar de productiviteit staat onder druk. Wij adviseren daarom alle ondernemers om hun omzetontwikkelingen dagelijks goed in beeld te brengen en waar nodig direct in te grijpen indien de omzet onder druk staat c.q. lijkt te staan.

Aandachtspunten

Dit betekent dat een dynamische liquiditeiten begroting dient te worden opgesteld waaruit blijkt aan welke knoppen kan worden gedraaid om snel te kunnen schakelen; bepaalde bedrijfsactiviteiten (gedeeltelijk) stopzetten of anders dan wel goedkoper inregelen, kosten acuut saneren en minimaliseren, uitstaande debiteuren sneller innen, betalingen aan crediteuren (in overleg) uitstellen, voorraden afbouwen, eventueel tijdig betalingsonmacht bij de belastingdienst / pensioenfonds melden, arbeidstijdverkorting aanvragen via het Ministerie / UWV, tijdig overleg voeren met de bank inzake tijdelijke kredietverruiming, een beroep doen op de medewerkers inzake werktijden / salaris e.d.

Elke passende maatregel kan het behoud van continuïteit van het bedrijf ondersteunen en er kan niet genoeg “out-of-the box” worden nagedacht. Het is immers een gezamenlijk doel van alle stakeholders om deze situatie onder controle te krijgen en te houden.

Tijdige actie

De verwachting bestaat dat de crisis enkele maanden duurt, echter dat kan voor diverse bedrijven net iets te lang zijn aangezien bij een fundamentele terugval in de vraag de verliezen snel zullen oplopen. Het is derhalve zaak om als ondernemer snel actie te ondernemen en niet te laat te reageren teneinde een mogelijk faillissement te voorkomen. Een als ondernemer te positieve instelling (“het valt allemaal wel mee”) kan nu even net te laat zijn. Temeer ook omdat ook de overheid maatregelen kan afkondigen die per direct een dramatisch effect kunnen hebben.

Wij wensen alle ondernemers dan ook alle creativiteit toe om deze (tijdelijke) crisis het hoofd te bieden. Vervolgens kan daarna weer aandacht worden besteed aan het verhogen van de waarde van de onderneming!

Waarmee kunnen wij u van dienst zijn?

Mocht u naar aanleiding van dit artikel informatie wensen over de situatie waar u zelf wellicht in zit, dan kunt u ons natuurlijk benaderen via onderstaande gegevens. Wij zijn u graag van dienst.

JM Corporate Finance B.V.

Jan van Wijngaarden, Partner

jvw@jmpartners.nl

06 - 53 229 496

Bart Koreman, senior adviseur

bk@jmpartners.nl

06 - 55 718 515

www.jmcorporatefinance.nl

info@jmpartners.nl 

Terug naar overzicht

Op deze pagina vindt u alle door JM Partners geplaatste nieuwsberichten, artikelen en publicaties. Blijf hier op de hoogte van de laatste ontwikkelingen! A

Stel direct een vraag

Vraag het aan:

Jan van Wijngaarden

Partner

Nieuws? Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen!