groothandel

Groothandel

Veel overnameactiviteit is inherent aan de aard van het business model van de groothandel.

De digitalisering en internationalisering zorgt ervoor dat positie van groothandels in de keten nog sneller verandert. Hoe richt u uw activiteiten hierop in om in de toekomst relevant te blijven? 

Tot de groothandel behoren bedrijven die hun hoofdactiviteit hebben op het gebied van wederverkoop.

In de kern bestaat het business model van een groothandel uit het realiseren van marge en toevoegen van waarde voor de afnemer. Dit kan onder andere gerealiseerd worden door goede marketing, scherpe prijs-kwaliteitpropositie of bekwaam (adviserend) personeel.

Aangezien de groothandel een tussenschakel is in de supply chain dient ze op te letten om uniek te zijn in toegevoegde waarde. Fabrikanten weten namelijk steeds vaker direct hun weg te vinden naar de consument of afnemer van de groothandel. E-commerce heeft gezorgd voor internationalisering en verhoogde concurrentie, zowel tussen groothandels onderling als in de gehele keten. Het belang van ‘online’ en digitalisering van de keten zal de komende jaren verder toenemen, mede aangejaagd door de coronacrises.

Groothandels kunnen aan relevantie en rendement werken door het aangaan van intensievere (innovatievere) samenwerkingen met alle partijen in de keten. De traditionele groothandel heeft met name ontzorgend vlak richting afnemers een wereld te winnen. Voorraadbeheer en automatisering van de administratie (digitalisering), het overnemen en bedenken van marketingcampagnes voor afnemers, meer adviserend optreden richting afnemers en pro-actiever handelen richting andere ketenpartijen door veranderende relaties als gevolg van digitalisering.

JM Corporate Finance

Veel overnameactiviteit is inherent aan de aard van het business model van de groothandel. De digitalisering en internationalisering zorgt ervoor dat positie van groothandels in de keten nog sneller verandert. Hoe richt u uw activiteiten hierop in om in de toekomst relevant te blijven? Wegen de investeringen op tegen de verwachte baten? Durft u de investering aan om uw manier van werken of business model anders in te richten?
Wellicht kan een overname, een samenwerking met een strategische partij of een (gedeeltelijke) verkoop aan een investeerder ervoor zorgen dat u de kansen voor uw bedrijf versneld realiseert. JM Corporate Finance heeft ruime ervaring en expertise opgebouwd in de groothandel. Wij kunnen u bij al deze belangrijke strategische ondernemersbeslissingen – van A tot Z – begeleiden.

Lees meer over JM Corporate Finance

Wat kan JM Corporate Finance voor u betekenen?

  • Het vaststellen en verhogen van de waarde van uw bedrijf;
  • Begeleiding bij de verkoop van uw bedrijf;
  • Begeleiding bij een overdracht binnen uw familie;
  • Het aantrekken van financiering voor uw bedrijf;
  • Het realiseren van een (gedeeltelijke) verkoop aan een investeerder;
  • Het uitvoeren van een due diligence;
  • Second opinion op een bedrijfswaardering;
  • Begeleiding bij een management buy-out, buy-in of medewerkersparticipatie-plan;
  • Het zoeken naar een koper, verkoper, investeerder of strategische fusiepartij.
Bekijk al onze diensten

Bent u actief in de groothandel..

en heeft u vragen over onze diensten?

Wij helpen u graag verder. Neem vrijblijvend contact op met één van onze specialisten.

Bart Koreman

Partner

+31 (0)76 88 70 001 info@jmpartners.nl Op werkdagen tussen 08.30 - 17.00

Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws

Schrijf u in voor de nieuwsbrief.
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld