landschaplr

Horeca en recreatie

Ondanks de afgelopen periode is er een positieve outlook voor de branche: mensen willen elkaar zien en unieke belevingen ondergaan.

Als gevolg van diverse trends en ontwikkelingen in de sector signaleert JM Corporate Finance veel overnameactiviteit voornamelijk gedreven door investeerders die de markt betreden.

De horeca en recreatiebranche kent een breed aanbod en overlap van activiteiten. Op hoofdlijnen opgedeeld in:

  • horeca (hotels, restaurants, cafés);
  • (dag)toerisme en vrije tijdsrecreatie (reisbranche, vakantieparken, campings, pretparken, dierentuinen, bioscopen, theaters);
  • cultuur (bioscopen, musea, theaters); en
  • sportaccommodaties (fitness, wellness, klimhallen)

Als gevolg van de goed presterende Nederlandse economie en consumentenbestedingen ging het de horeca en recreatiebranche in de laatste jaren voor de wind. De uitbraak van de coronacrisis (met sluitingsplicht en beperkingen) maakte hier voor het overgrote deel van de sector een acuut einde aan. Dankzij de steunmaatregelen van de overheid zijn er relatief weinig faillissementen geweest, al blijft de financiële toekomst voor veel ondernemers onzeker.

De sluitingsplicht en beperkingen hebben ertoe geleid dat veel partijen in de sector versneld zijn gedigitaliseerd en ‘online’ zijn gegaan. Van nieuwe toetreders op de thuisbezorgingsmarkt (maaltijden, borrelpakketten) tot online belevingen (pubquiz, events, digitale sportlessen, enz.).

Ondanks de afgelopen periode is er een positieve outlook voor de branche: mensen willen elkaar zien en unieke belevingen ondergaan. Dit zorgt voor verdere (specifieke) thematisering van horeca en recreatieconcepten (‘ver-entertainisering’). Hierbij wordt tevens ingespeeld op trends als duurzaamheid, gemak, gezonde levensstijl en authenticiteit. De grenzen van dienstverlening zullen binnen de branche verder vervagen (‘blurring’). Horeca maakt bijvoorbeeld een uitstap naar retail (verkoop van eigen producten via webshop) en retailbedrijven gaan horeca aanbieden (koffiecorners in detailhandel).  

JM Corporate Finance

Als gevolg van diverse trends en ontwikkelingen in de sector signaleert JM Corporate Finance veel overnameactiviteit voornamelijk gedreven door investeerders die de markt betreden via ketenvorming (o.a. horecagroepen, fitnessbranche, attractiehallen), het realiseren van inkoopvoordelen om marges in stand te houden (m.n. toeleveranciers in horeca) en algemene schaalvoordelen (o.a. online reisbranche). JM Corporate Finance gaat graag met u in gesprek over uw strategie, kansen, uitdagingen en mogelijke exit- groeiambities.

Lees meer over JM Corporate Finance

Wat kan JM Corporate Finance voor u betekenen?

  • Het vaststellen en verhogen van de waarde van uw bedrijf;
  • Begeleiding bij de verkoop van uw bedrijf;
  • Begeleiding bij een overdracht binnen uw familie;
  • Het aantrekken van financiering voor uw bedrijf;
  • Het realiseren van een (gedeeltelijke) verkoop aan een investeerder;
  • Het uitvoeren van een due diligence;
  • Second opinion op een bedrijfswaardering;
  • Begeleiding bij een management buy-out, buy-in of medewerkersparticipatie-plan;
  • Het zoeken naar een koper, verkoper, investeerder of strategische fusiepartij.
Bekijk al onze diensten

Bent u actief in de horeca en recreatie sector..

en heeft u vragen over onze diensten?

Wij helpen u graag verder. Neem vrijblijvend contact op met één van onze specialisten.

Bart Koreman

Partner

+31 (0)76 88 70 001 info@jmpartners.nl Op werkdagen tussen 08.30 - 17.00

Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws

Schrijf u in voor de nieuwsbrief.
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld