26

sep

Gouden tips voor bedrijfsoverdracht: tip 28

Bij JM Corporate Finance begeleiden wij met grote regelmaat bedrijfsovernames, van het “verkoopklaar maken” van een bedrijf tot en met de onderhandelingen. Speciaal voor de lezers van ons nieuws hebben wij een tiplijst samengesteld met praktische handvatten die van belang zijn bij een bedrijfsoverdracht.


Deze week is onze tip:



Bedrijfsoverdracht: De vent is de tent



Zoals in eerdere tips aangegeven is het “verkoopklaar maken” van een onderneming een proces dat in de meeste gevallen een langer tijdsbestek in beslag zal nemen. In de volgende tips zullen diverse stappen betreffende het “verkoopklaar maken” van een onderneming nader in detail worden toegelicht. Te beginnen met de afhankelijkheid van het management.



Binnen een onderneming zijn er vaak één of meerdere personen die al voor lange tijd contacten met de werknemers, de klanten en de leveranciers onderhouden. Veelal is dit bij MKB-bedrijven de eigenaar, met andere woorden ‘de vent is de tent’. Indien deze persoon de onderneming verlaat, dan bestaat de kans dat de continuïteit van de bedrijfsprocessen in gevaar komt. Uit onderzoek komt naar voren dat ruim vijf op de acht bedrijven aangeven dat het bedrijf sterk afhankelijk is van het management [1].



Een sterke afhankelijkheid van het management zal de waarde van een onderneming veelal verlagen. In het kader van een bedrijfsoverdracht zal de koper alsdan de kennis van het zittende management veilig moeten stellen voor de toekomst om zodoende de voortgang van de onderneming te waarborgen.



De afhankelijkheid van het management kan door een verkoper ingeperkt worden door diverse stappen te ondernemen. Hierbij kan gedacht worden aan het opzetten van een extra managementlaag, kennis te delen en vast te leggen binnen de organisatie, contacten met belangrijke stakeholders zoals klanten en leveranciers over te dragen aan en verantwoordelijkheden te delegeren naar het “nieuwe” managementteam of de bedrijfsleider.



Door ruim vooraf aan de bedrijfsoverdracht na te denken over “de vent” die na overname, eventueel samen met de koper, de kar gaat trekken kan de waarde van de onderneming worden verhoogd.



[1] Onderzoek ABN Amro en Mazars Accountants en Belastingadviseurs in het kader van de FD Gazellen Awards

Meer nieuws

jm logo groot

Checklist: hoe ziet u de bedrijfsoverdracht?

Een bedrijfsoverdracht is een uitgebreid en soms complex proces. Da...

Lees verder
jm logo groot

Bedrijfsovername door de heer Lodewijks

Hans Lodewijks besloot enige tijd geleden een bedrijf over te nemen...

Lees verder
afbeelding duediligence

Het belang van een Due diligence onderzoek

Een Due diligence wordt ook wel een boekenonderzoek genoemd. Echter...

Lees verder

Vragen of hulp nodig?

We helpen je graag verder.

Heb je interesse in onze diensten of wil je graag meer informatie? Neem gerust contact op of stuur ons een e-mail.

Bart van den Brule

Partner

+31 (0)76 88 70 001 info@jmpartners.nl Op werkdagen tussen 08.30 - 17.00

Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws

Schrijf u in voor de nieuwsbrief.
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld