1

nov

Innovatie speelt geen rol bij bedrijfsovernames, toch?

Blog geschreven door Bart Koreman



Laatst heb ik deelgenomen aan het evenement ING BusinessBoost Experience in Rotterdam, waar Ben van der Burg een workshop gaf. Hij sprak over een hot item: ‘innovatie’. Sindsdien spookt deze term door mijn hoofd... Wat voor invloed heeft ‘innovatie’ op bedrijfsovernames en doe ik zelf eigenlijk aan innovatie op de werkvloer of persoonlijk vlak?



Het onderwerp “innovatie” is nu helemaal hot, maar is misschien nog wel belangrijker voor de toekomst. De wereld wordt steeds kleiner, geld vindt makkelijker zijn weg en markten worden toegankelijker. Om de concurrentie voor te blijven, moet jij jouw bedrijf maar ook jezelf blijven ontwikkelen en vernieuwen.



In mijn vakgebied kom ik ‘innovatie’ op verschillende manieren tegen. Je kunt natuurlijk innoveren door simpelweg het overnemen van een bedrijf dat een nieuw product en/of dienst heeft ontwikkeld. Dit is een overname puur vanuit een strategische oogpunt waarbij alles draait om de innovatie. Daarnaast zijn er bedrijfsovernames die hier niet specifiek op gericht zijn, maar meer op de fysieke groei. Bij deze overnames speelt het onderwerp “innovatie” ook een grote rol. Hoe dan?
Dat leg ik het makkelijkst uit aan de hand van een voorbeeld.



Twee ondernemingen die gelijke activiteiten hebben in dezelfde industrie, maar er een geheel andere werkwijze op na houden:









De onderneming van de rechter meneer is 6 miljoen meer waard. Waarom? Omdat deze ondernemer een gedegen management heeft aangesteld, de systemen zijn volledig op orde en efficiënt ingericht en er is een eenduidige visie. Het doorvoeren van dergelijke belangrijke elementen in de bedrijfsvoering zijn ook innovaties (lees: verbeteringen)!




Dus ook bij andere, niet innovatief-strategische overnames zijn innovaties van belang om de waarde van je onderneming te vergroten. Hierdoor maak je het bedrijf aantrekkelijker voor een overnamepartij. Andersom is je interesse waarschijnlijk groter voor een bedrijf waarbij alles op rolletjes loopt, dan wanneer je zelf eerst flink aan de slag moet in de bedrijfsvoering.



Zoals je leest, innovatie is voor iedereen en altijd. Door de workshop van Ben van der Burg ben ik me er nog meer van bewust dat het onderwerp binnen mijn vakgebied een terugkerend item is. Ieder bedrijf en individu wordt namelijk alleen maar beter en dus meer “waard” door te innoveren.



Charles Darwin:


Het is niet de sterkste soort die overleeft, noch de meest intelligente.


Het is degene die zich het beste kan aanpassen.”










Bart Koreman


Senior Adviseur


06-55718515


Meer nieuws

fotokaartuitsnede

Lees meer over JM Corporate Finance in Issue Magazine

In de nieuwe Issue Magazine leest u meer over het 12,5 jarig jubile...

Lees verder
19.crucialestapintentieverklaring

Benader de overdracht vanuit de onderneming

Belangrijk bij een koop-/verkooptraject is het kiezen van het juist...

Lees verder
afbeelding duediligence

Het belang van een Due diligence onderzoek

Een Due diligence wordt ook wel een boekenonderzoek genoemd. Echter...

Lees verder

Vragen of hulp nodig?

We helpen u graag verder.

Heeft u interesse in onze diensten of wilt u graag meer informatie? Neem gerust contact op of stuur ons een e-mail.

Bart van den Brule

Partner

+31 (0)76 88 70 001 info@jmpartners.nl Op werkdagen tussen 08.30 - 17.00

Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws

Schrijf u in voor de nieuwsbrief.
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld