15
sepInzicht én waardecreatie, de perfecte combinatie
Een stappenplan van verkoopklaar naar verkoopbaar
Ervaring uit de praktijk
Als adviseurs maken wij het dagelijks mee. We vragen onze opdrachtgever om financiële informatie en data aan te leveren in het kader van het waarderen, verkoopklaar maken of verkopen van hun onderneming.
Na enige aarzeling volgt er dan vaak een set aan data met de verontschuldiging of kanttekening dat de betrouwbaarheid van de informatie niet optimaal is omdat de administratie nog niet is bijgewerkt, de kennis enkel bij bepaalde medewerkers zit of simpelweg omdat de data en systemen niet beschikbaar zijn.
En dat vinden wij nu echt zonde!
Data
Ondernemers hebben namelijk in al die jaren een prachtig bedrijf opgebouwd, zitten boordevol nieuwe plannen en ideeën, staan dag en nacht aan en werken met passie en visie aan de toekomst.
Maar wat nu als ze deze data wel voor handen zouden hebben?
Hoe waardevol zou het zijn als ondernemers over de juiste inzichten op basis van data beschikken, waarbij zij de waardedrijvers in beeld hebben en aan de hand van dashboards en rapportages de onderneming dagelijks kunnen monitoren en tijdig kunnen bijsturen. Deze professionalisering zal resulteren in een optimalisatie van de ondernemingsresultaten.
Met deze nieuwe inzichten wordt ondernemen toch veel leuker!
Ondernemen met inzicht
Je hebt namelijk alle KPI’s overzichtelijk in beeld en weet daarnaast exact hoe de omzet is opgebouwd, welke projecten, producten of diensten rendabel zijn (en welke niet), wat de status is van de salesfunnel en werkvoorraad etc.
Betrouwbare stuurinformatie zorgt voor real-time inzichten op ieder gewenst moment en overal ter wereld. Dat geeft inzicht, rust, comfort en vertrouwen en helpt ondernemers om gefundeerd keuzes te maken richting de toekomst. En dit leidt bij de verkoop van de onderneming gegarandeerd tot een hogere verkoopopbrengst van de onderneming.
Waardecreatie
Overigens sluit de hiervoor beschreven situatie mooi aan bij de Google-definitie van waardecreatie;
“het scheppen van (meer) waarde voor klanten, de eigen organisatie en andere betrokken partijen, op basis van nieuwe inzichten en door middel van co-creatie, een heroverweging van het bestaande businessmodel en continue aandacht voor innovatie”.
5 stappenplan
Ook nieuwsgiering hoe jij als ondernemer die volgende stappen in waardecreatie kunt zetten? Neem dan contact met ons op. We vertellen jou graag hoe je in 5 stappen inzicht en waarde creëert, data voor je kunt laten werken en de waarde van (en het plezier binnen) de onderneming ziet groeien.
Neem contact opVragen of hulp nodig?
We helpen je graag verder.
Bart van den Brule
Partner