20
janGroeistrategie
Gedurende de feestdagen en tussen de oliebollen door heeft u waarschijnlijk nagedacht over de toekomst van uw onderneming. De decembermaand is immers een maand van bezinning en rust. U wilt uw onderneming laten doorgroeien? De theorie van Ansoff leert ons een viertal groeistrategieën:
- Marktpenetratie; meer van een bestaand product en/of dienst verkopen in een voor de onderneming bestaande markt (uitbreiden marktaandeel).
- Productontwikkeling; een nieuw product en/of dienst ontwikkelen en verkopen in een voor de onderneming bestaande markt (uitbreiden van de producten-/dienstenaanbod van de onderneming ten behoeve van de bestaande klantendoelgroep).
- Marktontwikkeling; bestaande producten en/of diensten verkopen in een voor de onderneming nieuwe markt (nieuwe klantendoelgroep, internationalisering, e.d.).
- Diversificatie; de onderneming gaat met voor haar nieuwe producten en/of diensten een nieuwe markt betreden.
Duidelijk is dat de laatst genoemde groeistrategie de meest risicovolle is.
Start from scratch
Als ondernemer kan je een gekozen strategie, die overigens de nodige voorbereiding, analyses, onderzoeken en tijd vergen, op diverse manieren tot uitvoering brengen. De onderneming kan ‘vanaf nul starten’ (“start from scratch”) door reclamecampagnes gericht op nieuwe doelgroepen, het ontwikkelen van nieuwe producten of diensten en het uitbreiden van de verkoopkanalen (bijvoorbeeld een webshop starten of een tweede vestiging openen). Of de ondernemer kan een onderneming overnemen welke al actief is in een nieuwe c.q. andere markt of die reeds een bepaald product en/of dienst aanbiedt.
Tijdrovend
Bovenstaande zelfstandig uit te voeren acties vergen de nodige onderzoeken, kosten veelal veel tijd en energie tot de daadwerkelijke implementatie van een nieuw product of dienst of toegang tot een nieuwe markt. Daarbij komt ook dat de aanlooptijd tot uiteindelijk succes lang op zich kan laten wachten. Iets vanaf nul opbouwen kost nu eenmaal veel tijd en geduld. Daarnaast is het ondernemersrisico groter, immers er bestaat geen trackrecord bij de onderneming/ondernemer en derhalve is de slagingskans vooraf onzeker met mogelijke (financiële) consequenties tot gevolg zoals extra investeringen, verliesfinanciering, etc.
Wilt u eens samen met ons van gedachten wisselen over de mogelijkheden om uw onderneming te laten groeien?
Neemt u dan vrijblijvend contact met ons. We staan u gewoon helder, met visie graag te woord!
Neem contact opVragen of hulp nodig?
We helpen je graag verder.
Bart van den Brule
Partner