29
aprValue drivers
Bij elke strategische analyse en waardering komen de “Value Drivers” c.q. de waarde stuwers van een onderneming aan de orde. Een belangrijke vraag aan elke ondernemer is: Welke Value Drivers ken je binnen je onderneming en waar focus je op? Waar investeer je in? Een beetje MKB-er voelt haarfijn aan wat de plus- en verbeterpunten zijn, maar het blijft toch moeilijk om dit meetbaar te maken en er gericht op te sturen.
Wat zijn de belangrijkste waarde stuwers?
Welke waarde stuwers kennen we zoal? Omzet, marge, groei, product/klantenmix, cash, EBITDA, werkkapitaal, offerteomvang, investeringen en kwaliteit(!) zijn de meest voor de hand liggende waarde stuwers. Elke onderneming heeft echter zijn eigen sleutels tot succes. Het is van belang om de 3 belangrijkste waarde stuwers te identificeren en daar een gericht plan van aanpak op los te laten. In de praktijk blijkt dat de resultaten hierdoor gaan stijgen, de onderneming wordt (on) bewust verkoop klaar gemaakt en er wordt een businessmodel ontwikkeld dat door anderen c.q. een managementteam kan worden gecontinueerd.
Plan van aanpak
Vooral kwaliteitsaspecten zoals bijvoorbeeld een goed geolied managementteam, een stevige concurrentiepositie, optimale spreiding van klanten en producten, merkkracht en patent, een goede reputatie in de markt en adequate interne beheersingsmaatregelen zijn van eminent belang om de waarde van uw bedrijf te doen laten stijgen. Het is dus van groot belang dit het plan van aanpak tijdig gereed te hebben en voldoende aandacht te geven.
Strikje om je onderneming!
En waar leidt dit toe? Voortdurende focus op de key elementen zorgt ervoor dat, naast een mooi rendement en inkomen, de MKB ondernemer zelf kan bepalen wanneer de tijd is gekomen om de onderneming te verkopen. Door de goede voorbereiding zit er immers al een strikje om de onderneming! Dus, wie biedt?
Wat kan JM Corporate Finance hierin betekenen?
Graag helpen wij MKB ondernemers op weg en nemen wij de tijd om middels een goed interactief gesprek de key waarde stuwers gezamenlijk te identificeren zodat waarde creatie kan gaan plaatsvinden. Dit betekent geen lijvige rapporten maar concreet praktijkgericht maatwerk advies. En dat is toch wat de MKB ondernemer wil? Wenst u ook meer inzicht in de waarde stuwers van uw bedrijf of kunt u hulp gebruiken bij het opstellen of handhaven van een plan van aanpak? Neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag!
JM Corporate Finance B.V.
Jan van Wijngaarden, Partner
06 - 53 229 496
Bart Koreman, senior adviseur
06 - 55 718 515
Vragen of hulp nodig?
We helpen je graag verder.
Bart van den Brule
Partner