Bij JM Corporate Finance begeleiden wij met grote regelmaat bedrijfsovernames, van het “verkoopklaar maken” van een bedrijf tot en met de onderhandelingen. Speciaal voor de lezers van onze blog hebben wij een tiplijst samengesteld met praktische handvatten die van belang zijn bij een bedrijfsoverdracht.

Deze week is onze tip:

Definieer uw unique selling points; wees kritisch.

De bekende SWOT-analyse is een middel voor de verkoper om een onderneming “verkoopklaar” te maken. Middels een analyse van de sterke en zwakke punten van de onderneming en de kansen en bedreigingen in de markt wordt de ondernemer, indien deze analyse voldoende kritisch wordt uitgevoerd, gedwongen om goed na te denken over de huidige positie van de onderneming en de gewenste positie in de toekomst. Uiteraard is het van belang om een plan op te stellen inzake de weg daar naar toe.

Vooral de aanwezigheid van zogenaamde unique selling points (“USP’s”) kan een mogelijke koper bekoren. En is de onderneming dan ook nog actief in een niche markt ........ ? Dat dit een waardeverhogend effect heeft, spreekt voor zich. Zeker omdat kwalitatieve elementen bij een waardering steeds meer van belang worden geacht, zal het bouwen aan de USP’s van de onderneming direct en indirect rendement bij een bedrijfsoverdracht opleveren.

 

Heeft u hulp nodig met het in beeld brengen van de overname risico’s? Wij adviseren u graag. Neem contact met ons op voor meer informatie.

 

Terug naar overzicht

Op deze pagina vindt u alle door JM Partners geplaatste nieuwsberichten, artikelen en publicaties. Blijf hier op de hoogte van de laatste ontwikkelingen!

Stel direct een vraag

Vraag het aan:

Jan van Wijngaarden

Partner

Nieuws? Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen!