23
junSocial Media Due Diligence
Social Media Due Diligence
Een verkeerde tweet/post of bericht uit het verleden zou voor grote problemen kunnen zorgen in overname onderhandelingen. Social media biedt een enorme bron van informatie waar men 10 jaar geleden nog niet aan kon denken. Uit social media kan men leugens en saillante details halen waar een deal zomaar eens stuk op zou kunnen lopen. Uit onderzoek blijkt dat in M&A land hier terdege rekening mee moet worden gehouden.
Tot op heden is deze trend vooral in de USA zichtbaar waar (voormalig) FBI agenten en onderzoekers ingehuurd worden om de social media uitingen van een overname prooi uit te kammen. Terwijl de accountants en advocaten in de boeken duiken op zoek naar de spreekwoordelijke lijken in de kast, zouden deze onderzoekers de andere achtergrondchecks doen bij een overname. De resultaten leiden in minstens 60% van de onderzoeken tot extra gesprekken met de andere partij.
In de Nederlandse M&A markt zijn tot nu toe nog geen bedrijven actief die Social-Media-Due-Diligence aanbieden. Toch nemen grote boekenonderzoekers social media regelmatig mee in hun risico analyse bij een overname. Een interessante trend die een tweezijdige uitwerking kan hebben maar waar beide partijen in de toekomst zeer zeker de ogen voor open moeten houden.
Vragen of hulp nodig?
We helpen je graag verder.
Bart van den Brule
Partner