Verkoop klaarmaken van je onderneming; Wat je moet weten!
En plotseling stapt een bedrijf binnen die je nog niet kent, of belt iemand voor een afspraak en de reden is onbekend of je komt iemand tegen tijdens een borrel die vraagt of jouw onderneming TE KOOP staat? Wat moet je dan zeggen, je krijgt er een kleur van, wat wil ik eigenlijk, ben ik hier aan toe?
Het beste is dan om de contactgegevens te noteren van deze onverwachte geïnteresseerde partij en aan te geven dat je er nu nog niet aan denkt om te verkopen en dat je contact zult opnemen indien het moment wel is aangekomen. Vervolgens gaat toch elke ondernemer er over nadenken. Maar de belangrijkste vraag die gesteld moet worden kan als volgt worden samengevat; is de TIMING nu optimaal? Is mijn bedrijf verkoop klaar? Zowel vanuit het perspectief van de onderneming, de markt/branche als van de ondernemer zelf. Dit is een complexe evaluatie waarvoor het best passend is om eens met een vertrouwenspersoon hierover te klankborden. En als er toch een gevoel blijft hangen van, tja, als ik mijn onderneming nu verkoop dan kan ik gaan genieten van het leven, of dan kan ik echt eens mijn hobby’s gaan intensiveren, of dan heb ik de waarde van mijn onderneming in ieder geval verzilverd in deze onzekere tijden (cash=king) en ben ik financieel onafhankelijk, dan is het raadzaam om te evalueren of de onderneming verkoopklaar is op dit moment? Zo niet, niet getreurd, dan kan de onderneming namelijk in een paar jaar verkoop klaargemaakt worden en is de stip aan de horizon gezet om daadwerkelijk te gaan verkopen! Dit geeft rust!
Waardeverhogende maatregelen
De stap om de onderneming klaar te maken voor een verkoop is een belangrijke stap maar levert ook gewoon keihard geld op want dan wordt in een paar jaar tijd echt daadwerkelijk waarde gecreëerd indien de juiste stappen worden gezet. Waar kan dan zoal aan gedacht worden bij verkoop klaarmaken…..? Een niet limitatieve opsomming van diverse bewezen waarde verhogende maatregelen kan als volgt worden samengevat;
- Gericht sturen op het verhogen van de cash flows van de onderneming (de zogenaamde EBITDA) middels het optimaliseren van de brutomarge en het optimaliseren van de kostenniveaus
- Het zoveel als mogelijk (eventueel vervroegd) aflossen van bestaande leningen
- Het optimaliseren van het noodzakelijke werkkapitaal van de onderneming (debiteuren- en voorraadbeheer)
- Het afstoten van verliesgevende dan wel laag renderende activiteiten
- Uitbreiding van de klantenportefeuille (verlagen afhankelijkheid van enkele klanten) en, indien mogelijk, vastleggen van zakelijke relaties met klanten (‘contracten/loyaliteit’)
- Flexibiliteit inbouwen dan wel continuïteit waarborgen met leveranciersrelaties
- Het opzetten van een ‘managementstructuur’ met taken en verantwoordelijkheden
- Het optimaliseren van het personeelsbestand en het committeren van key werknemers aan de onderneming middels adequate beloningen
- Optimaliseren van de SWOT analyse; ofwel het voor zover mogelijk oplossen van bekende zwakke punten c.q. aandachtspunten van de onderneming
- Bepaalde ‘unique selling points’ van de onderneming versterken dan wel beschermen bijvoorbeeld middels een patent en overige gangbare constructies
- De ondernemer in kwestie maakt zichzelf meer en meer vervangbaar
- Een administratie met betrouwbare kwartaalrapportages en een professioneel opgezet prognosesysteem
- Een fiscaal en juridisch optimaal opgezette vennootschappelijke structuur
- Het optimaliseren van een professionele uitstraling (ook online)
Het lijkt een hele lijst van actiepunten, maar als hier 2 à 3 jaar voor wordt uitgetrokken en een adviseur een en ander begeleidt en daarmee de betreffende ondernemer ontzorgt zodat deze kan doorgaan met zijn of haar ondernemersactiviteiten, bedrijfsontwikkelingen en de day-to-day business, dan wordt daadwerkelijk, gegarandeerd, gericht waarde opgebouwd. Dit is een bewezen benadering waarbij de waardestijging zeker opweegt tegen de kosten van de begeleiding. Veel ondernemers kunnen beamen dat verkoopklaar maken effect heeft!
Verkoopstrategie
Verstandig is het dan ook om het traject op starten met een ‘nulmeting’ inzake de waarde van de onderneming op dit moment zodat vervolgens direct een actieplan kan worden opgesteld rekening houdend met bovenstaande KEY waarde verhogende maatregelen. Van belang is dan om in overleg met de ondernemer een verkoopstrategie overeen te komen zodat de onderneming goed wordt voorbereid op de komende verkoop over een aantal jaar. Alsdan kan de onderneming MET EEN STRIKJE worden aangeboden aan enkele kandidaat kopers die alleen maar kunnen beamen dat de onderneming in perfecte staat verkeerd. Conclusie; er komt een prima bieding die veel hoger uitkomt dan de waardering conform de enkele jaren eerder opgestelde ‘nulmeting’. Dit is zeker en inmiddels vaak gewoon bewezen in de praktijk.
Ofwel ondernemers, aarzel niet, en mocht u denken; “ik ben nu nog niet bereid om te verkopen maar wellicht over een paar jaar wel”, begin dan nu wel met het verkoopklaar maken van uw onderneming! Succes verzekerd, daar kan geen twijfel over bestaan! Ofwel dan is de keuze snel gemaakt, toch?
Heeft u na aanleiding van dit artikel verdere vragen over verkoopklaar maken of hulp nodig? Onze adviseurs helpen u graag. U kunt op diverse manieren contact met ons opnemen voor een geheel vrijblijvend adviesgesprek: via mail: info@jmpartners.nl of via ons telefoonnummer: +31 (0)76 8870 001. We staan u graag te woord: Gewoon helder, met visie.
Doe nu de test en ontdek of uw bedrijf verkoopklaar is.
Vragen of hulp nodig?
We helpen u graag verder.

Bart Koreman
Partner