21

okt

Waarderen kun je leren!

Regelmatig treffen wij ondernemers die op het moment dat zij hun bedrijf willen verkopen voor de eerste keer in aanraking komen met een “waardebepaling van een bedrijf”. In de keuze voor een eventuele verkoop is de te verwachten verkoopprijs doorgaans van groot belang om de verkoopplannen al dan niet door te zetten. Om eventuele vervelende “waarderings-verrassingen” te voorkomen die een mogelijke planning met betrekking tot een verkoop van een onderneming in de weg staan, raden wij aan om het levenswerk te “leren waarderen”.

Wanneer een ondernemer tijdig inzicht krijgt in de waarde van de onderneming, gunt hij of zij zichzelf de mogelijkheid om deze waarde gunstig te beïnvloeden. Dat een verhoging van de omzet en het verbeteren van het rendement van de onderneming waarde toevoegen, mag helder zijn. Echter, door actief te sturen op het verlagen of beperken van bedrijfsrisico’s en het positief beïnvloeden van de cashflows van de onderneming, kan in sterke mate waarde toevoegen.

In de praktijk worden diverse methoden gehanteerd om de waarde van een onderneming te bepalen. Voor een goed onderbouwde waarde is een kasstromenmethode (of discounted cash flow methode) de meest gangbare en correcte methode. Hierbij worden toekomstige vrije geldstromen verdisconteerd tegen het risicoprofiel van de onderneming.

Het risicoprofiel wordt onder met name bepaald door de volgende elementen:

  • Afhankelijkheid van de DGA of het management. Indien één of enkele personen alle belangrijke (klant)contacten onderhouden of enkel door de onderneming benodigde specifieke kennis bezitten, dan loopt de onderneming extra risico. Dit kan zich openbaren door het wegvallen van één van deze personen.
  • Afhankelijkheid van afnemers en/of leveranciers. Indien een onderneming afhankelijk is van één of enkele grote klanten, dan draagt dat extra risico’s met zich mee. Dit geldt tevens aan de leverancierszijde.
  • Track record. Als een onderneming zeer wisselvallige kasstromen laat zien of er worden toekomstige gouden bergen beloofd terwijl dit niet reëel is gezien de historie van de onderneming, dan vormt dat een potentieel risico.
  • Spreiding activiteiten. Bij een minimale spreiding van de activiteiten van een onderneming, is de onderneming sterk afhankelijk van de ontwikkeling in de betreffende doelmarkt. Indien deze markt in verval raakt, dan dit een onderneming erg hard raken.
  • Toetredingsbarrieres. Hoge toetreding barrières belemmeren toetreding van nieuwe spelers of toekomstige concurrenten tot de markt. Nieuwe spelers brengen doorgaans margedruk met zich mee. Welk competitief voordeel kunt u bereiken zodat concurrenten of toetreders het nakijken hebben?
  • Flexibiliteit. Flexibele ondernemingen zijn in staat om snel de productie of bedrijfskosten te verlagen in slechte tijden en eenvoudig op te voeren in een aantrekkende markt.
  • Werkkapitaal. Door het optimaliseren van het werkkapitaal kan het geïnvesteerde (en voor te financieren) vermogen worden beperkt. Optimalisatie kan bereikt worden via een verbetering van het debiteurenbeheer, beheersing/minimaliseren van de (omlooptijden van de) voorraad en het verlengen van crediteuren-betalingstermijnen.

 

De boodschap van deze bijdrage moge duidelijk zijn: begin tijdig met het werken aan waarde! Door het laten uitvoeren van een waardebepaling ruim voordat een bedrijfsverkoop wordt beoogd, wordt inzicht verkregen in de specifieke waarde-drijvers van en risico verhogende elementen binnen een onderneming. Door op de belangrijkste waarde-drijvers te focussen en de geïdentificeerde risico’s te verlagen kan een optimaal resultaat worden bereikt.

Al met al, op het moment van verkoop van uw onderneming wilt u toch ook dat uw levenswerk optimaal “gewaardeerd” wordt?!

Wilt u meer weten over een waardebepaling van uw bedrijf of heeft u behoefte aan advies over het verkoopklaar maken van uw onderneming?

Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Onze medewerkers staan u graag te woord!

Meer weten over waarderen of een second opinion?

Meer nieuws

jm logo groot

Onenigheid tussen aandeelhouders: Russisch Roulette of Mexican Shoot-Out

Een samenwerking in de vorm van een B.V. wordt natuurlijk met de be...

Lees verder
jm logo groot

Uitreiking loterijprijs Issue event

Op zondag 29 oktober vond bij Audi Centrum Breda het Issue Event pl...

Lees verder
jm logo groot

Deelname JM Corporate Finance aan IAPA's internationale conferentie in Barcelona

Achieving Market Leading Practice Profitability IAPA Annual Inte...

Lees verder

Vragen of hulp nodig?

We helpen u graag verder.

Heeft u interesse in onze diensten of wilt u graag meer informatie? Neem gerust contact op of stuur ons een e-mail.

Bart van den Brule

Partner

+31 (0)76 88 70 001 info@jmpartners.nl Op werkdagen tussen 08.30 - 17.00

Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws

Schrijf u in voor de nieuwsbrief.
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld