27

aug

Het belang van het hebben van een overname - of verkoopstrategie

Vanuit diverse onderzoeken onder meer door Brookz is reeds gebleken hoe belangrijk het is om een overname - c.q. verkoopstrategie te hebben. Echter, vanuit de praktijkervaring van JM Corporate Finance is gebleken dat een overname - c.q. verkoopstrategie altijd belangrijk is in het MKB en dat dit in beginsel losstaat van de hoogte van de omzet. Een goede strategie is zeer belangrijk, immers een overname - c.q. verkooptraject kan gemiddeld 2 á 3 jaar duren en dan is het hebben van een visie wel belangrijk.                                                                                                              


Bij een bedrijfsovername c.q. verkoop is een tijdige en gedegen voorbereiding van belang voor het uiteindelijke succes. Het gaat niet alleen om de (ver)koopprijs en contractvoorwaarden, maar ook om het win-win gevoel van beide betrokken partijen.



Ongeveer 50% van de M&A adviseurs vindt dat het voor bedrijven met minder dan € 2 miljoen euro omzet niet noodzakelijk is om een overname -c.q. verkoopstrategie te hebben. Bedrijven met meer dan € 5 miljoen omzet dienen zeker een overnames c.q. verkoop strategie te hebben aldus de M&A adviseurs.


 


Echter, wat blijkt in de praktijk; slechts 25% van de ondernemingen heeft daadwerkelijk een overnamestrategie!                                                                                                                                                                  


Er zijn diverse redenen om een bedrijf over te nemen. Voorkomende redenen zijn het verwerven van (een combinatie van): 1) Klanten 2) Intellectual property, 3) Natuurlijke bronnen/grondstoffen, 4) Geografische positie, 5) Productiemiddelen, 6) Medewerkers 7) Concurrentiepositie versterken, 8) Investeren vanwege rendement 9) Dienstenpakket uitbreiden, 10) Additionele omzet. Middels het opstellen van een strategie wordt duidelijker waar het om gaat (koper) en wat een onderneming te bieden heeft (verkoper).



In de praktijk blijkt een goede voorbereiding inderdaad rendement op te leveren in de vorm van een hogere verkoopprijs en/of betere contractvoorwaarden voor de verkopende partij. Een kopende partij kan zich middels een goede voorbereiding inleven in de branche en de achtergronden (SWOT) van de over te nemen onderneming waardoor een goede uitgangspositie bestaat voor de onderhandelingen. Wij adviseren elke ondernemer hier dan ook, om tijdig met de voorbereidingen te beginnen!                                                                                                                                     


Wilt u eens samen met ons van gedachten wisselen over een overname, fusie of bedrijfsoverdracht?                                 


Neemt u dan eens vrijblijvend contact met ons op via:



JM Corporate Finance



Jan van Wijngaarden


Partner 


jvw@jmpartners.nl


06 – 53 22 94 96



Bart Koreman


Senior Adviseur


bk@jmpartners.nl 


06 –55 71 85 15



www.jmcorporatefinance.nl   


info@jmpartners.nl

Meer nieuws

Versterking team JM Corporate Finance!

Nini Knapen is aangetrokken om binnen JM Corporate Finance onderste...

Lees verder

Hoe onderhandelen met een leugenaar?

Wist u dat mannen gemiddeld 3 keer per dag liegen en vrouwen slecht...

Lees verder

Gouden tips voor bedrijfsoverdracht: tip 16

Bij JM Corporate Finance begeleiden wij met grote regelmaat be...

Lees verder

Vragen of hulp nodig?

We helpen u graag verder.

Heeft u interesse in onze diensten of wilt u graag meer informatie? Neem gerust contact op of stuur ons een e-mail.

Jan van Wijngaarden

Partner

+31 (0)76 88 70 001 info@jmpartners.nl Op werkdagen tussen 08.30 - 17.00

Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws

Schrijf u in voor de nieuwsbrief.
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld