Hoe bepaal je de waarde van een bedrijf?

Menig koper of verkoper worstelt met het bepalen van de waarde van een bedrijf. Beide partijen zijn immers gebaat bij een reële waardering van een bedrijf, om zo de juiste koop- of verkoopprijs te kunnen realiseren. Hierbij geldt de vuistregel: de waardebepaling van een bedrijf dient altijd door een ervaren adviseur te worden uitgevoerd. De waarde van een bedrijf kan met verschillende methoden worden vastgesteld. JM Corporate Finance hanteert hiervoor een unieke MKB-methode, waarmee al tal van waarderingen zijn uitgevoerd. 

  • JM Corporate Finance: Gewoon helder, met visie.
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld

Hoe bepaal je de waarde van een bedrijf? Cijfers en formules

De verwachte cijfers worden in de praktijk vaak als uitgangspunt genomen bij het bepalen van de waarde van een bedrijf. Onder deze cijfers vallen bijvoorbeeld de nettowinst, het bedrijfsresultaat en de kasstromen. Er zijn veel vuistregels en formules die leiden tot een snelle en vrij objectieve waardering van een bedrijf. Echter, dit is ontoereikend om de daadwerkelijke waarde van een bedrijf te kunnen bepalen.


De aanpak van JM Corporate Finance: een kwalitatief en uitgebreid onderzoek

Waarbij de een vertrouwt op het onderbuikgevoel, adviseert JM Corporate Finance ondernemers door te redeneren vanuit de “unique selling points” van het bedrijf en het opstellen van realistische prognoses. Door alle kwalitatieve en kwantitatieve informatie die met de overname gemoeid is te analyseren en te controleren, kan de waarde van een bedrijf bepaald worden.

JM Corporate Finance hanteert uitgebreide en beproefde waarderingsmodellen om de waarde van een bedrijf te bepalen. Naast het gebruik van formules en cijfermatige methodes leggen wij sterk de nadruk op de kwalitatieve kanten van een bedrijf, zoals:  

  • de “unique selling points”;
  • de marktpositie;
  • de kwaliteit van het personeel en het management;
  • de afhankelijkheid van afnemers en leveranciers;
  • het toekomstperspectief van het bedrijf;
  • de beschikbare materiële en immateriële activa (zoals patenten).

Dit brede scala aan variabelen is situatieafhankelijk en belicht zowel de sterke als zwakke eigenschappen van een onderneming met als resultaat; een reële waardering van het bedrijf.


Wilt u de waarde van een bedrijf laten bepalen?

Bent u benieuwd naar onze aanpak bij het bepalen van de waarde van een bedrijf? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op. Wij informeren u graag over onze unieke (op maat gemaakte) aanpak. Wij zijn te bereiken via het e-mailadres info@jmpartners.nl of via het telefoonnummer 076 – 887 00 01.

Wilt u zelf de waarde van uw bedrijf bepalen?

Onze waardering checklist geeft u houvast en een duidelijk overzicht van de belangrijke onderwerpen!

Vraag nu de waardering checklist aan

Vragen of hulp nodig?

We helpen je graag verder.

Heb je interesse in onze diensten of wil je graag meer informatie? Neem gerust contact op of stuur ons een e-mail.

Bart Koreman

Partner

+31 (0)76 88 70 001 info@jmpartners.nl Op werkdagen tussen 08.30 - 17.00

Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws

Schrijf u in voor de nieuwsbrief.
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld