Internationale herstructurering
Een optimale juridische, fiscale, commerciële en economische structuur is van belang voor de winstpotentie van internationale ondernemingen; dit vereist gedegen denkwerk.
De kernwaarden van JM Corporate Finance
Internationale herstructurering
Aangezien Corporate Finance processen ons hebben geleerd dat vele bedrijfsfacetten van belang zijn bij organisatieveranderingen is JM Corporate Finance expert bij het vormgeven van internationale herstructureringen; zowel vanuit het perspectief van winstverbetering, het optimaliseren van de fiscale belastingdruk alsmede organisatorische en juridische overwegingen. Diverse internationale ondernemingen hebben hun structuur onder begeleiding van JM efficiënter en effectiever vormgegeven waarbij tevens de transparantie van de bedrijfsresultaten heeft geleid tot substantiële kostenbesparingen..
Internationale netwerk
Middels ons internationale netwerk en ons lidmaatschap van de I.A.P.A. kunnen wij professionele partijen in het buitenland voordragen welke gezamenlijk met JM een internationale strategie uitstippelen die past binnen de bedrijfsfilosofie van de cliënt. Bij dergelijke trajecten wil JM een kritisch adviseur zijn die meedenkt met de cliënt over de diverse internationale alternatieven en mogelijkheden, uiteraard binnen de lokale en internationale van toepassing zijnde regelgeving.
Wenst u meer informatie omtrent internationale herstructurering?
Wenst u meer informatie over internationale herstructurering, neem gerust contact met ons op via info@jmpartners.nl of via 076 – 887 00 01. Wij staan u graag te woord en dat doen we gewoon helder, met visie.
Wat zeggen onze klanten?
"Bij de verkoop van een bedrijf is het niet alleen een kwestie van cijfers, maar ook van verhalen. "
Begeleiding verkoop
"Het verkoopproces was lang en de weg vol uitdagingen, maar het resultaat mag er zijn. Het is fijn dat JM om zich heen een uitgebreid netwerk van andere specialisten heeft die ad-hoc geconsulteerd of ingezet kunnen worden. "
Begeleiding verkoop
Hoe vind ik een koper voor mijn bedrijf?
Hoe vind ik een koper voor mijn bedrijf?
Na een periode van overdenking, divers overleg met uw naasten en het sparren met uw adviseur bent u eruit; u gaat uw onderneming verkopen. De eerste belangrijke beslissing is dan genomen, maar het is echter pas de start van het verkooptraject. Al snel zal dan ook de eerste vervolgvraag naar voren komen: “wie is de geschikte koper voor mijn bedrijf en hoe vind ik een dergelijke partij?”. Grofweg zijn er vijf soorten kopers te onderscheiden: 1) familiaire kopers, 2) strategische kopers, 3) investeringsmaatschappijen, 4) management buy-in (MBI) kandidaten en 5) management buy-out (MBO) kandidaten.
Bij het vinden van een geschikte koper is het belangrijk om uzelf vooraf diverse vragen stellen. Hierbij kan onder meer gedacht worden aan:
- Wilt u uw bedrijf volledig verkopen of slechts een deel (van de activiteiten)?
- Wilt u nog betrokken blijven na overname? Zo ja, hoe lang?
- Dient het bedrijf zelfstandig te blijven bestaan of mag het ook onderdeel worden van een grotere groep? Wat doen we met de naam van het bedrijf?
- Wat zijn de plannen met het huidige personeel na een bedrijfsovername?
- Bent u op zoek naar een partij die het bedrijf kan laten groeien (volgende fase) of dient het bedrijf juist stabiel te blijven?
- Wilt u de beoogde verkoop bij uw concurrenten onder de aandacht brengen?
- Dient het bedrijf op de huidige locatie te blijven of kan het ook verplaatst worden?
- Etc…
Daarnaast is het bij de verkoop van een onderneming enerzijds belangrijk “wat u aanbiedt”, maar ook wanneer dit wordt aangeboden (“timing”). Wellicht heeft u reeds een koper in gedachten die voor u de meest geschikte partij lijkt, maar is deze potentiële koper op het moment van aanbieden reeds een andere investeringsverplichting aangegaan of is zij bezig met een strategische heroriëntatie. Indien dit het geval is, zal deze “perfecte” koper deze kans wellicht aan zich voorbij laten gaan. De timing van de transactie kan derhalve verrassende reacties opleveren.
Om uiteindelijk een passende partij te vinden kan uw eigen netwerk een grote rol spelen, maar daarnaast is het aan te bevelen om gebruik te maken van het netwerk van een overnameadviseur. Het netwerk van een overnameadviseur is doorgaans erg breed. Een overnameadviseur is doorgaans goed op de hoogte van zoekprofielen van relevante kopende partijen in vele sectoren alsmede de zoekprofielen die concullega overnameadviseurs voor hun opdrachtgevers in de markt hebben uitstaan. Daarnaast hebben zij veelal toegang tot meerdere online overnameplatformen (nationaal en internationaal).
Wat is Private Equity?
Wat is Private Equity?
Private Equity partijen halen geld op bij beleggers (zoals pensioenfondsen, kapitaalkrachtige families en oud-ondernemers) en investeren dit vervolgens in bedrijven om rendement te maken.
Er zijn op de Nederlandse markt meer dan 100 Private Equity partijen actief, die qua investeringsstrategie kunnen verschillen in bijvoorbeeld de sectorfocus, de omvang en ondernemingsfase van bedrijven, de hoogte van een investering, de investeringstermijn en de mate van (operationele en strategische) betrokkenheid bij hun investeringen.
Private Equity partijen investeren met name in bedrijven die aan één of meer van de volgende kenmerken voldoen:
- Groeipotentieel (bijv. in product/markt/geografie/overnamekansen);
- Liquiditeit nodig voor verdere groei;
- Hulp nodig bij de stap naar de volgende levensfase van de onderneming;
- Goed renderend en voldoende omvang.
Indien de kenmerken aanwezig zijn en er een goede ‘klik’ is tussen de investeerder en een ondernemer, dan wordt er in samenspraak met de ondernemer een strategie en groeiplan uitgewerkt voor de komende jaren.
Gezamenlijk met de kennis en visie van de ondernemer tracht de investeerder met het inbrengen van haar kapitaal, kennis, netwerk en ervaring (meer)waarde te creëren. Dit kan onder andere door het bedrijf te helpen met versnelde (internationale) groei expansie, het verder opbouwen van de interne organisatie en de afhankelijkheid van de ondernemer te beperken, het inrichten van kwalitatieve management-informatie systemen en de ondernemingsresultaten (als resultaat van de groei en een sterkere organisatie) binnen enkele jaren minimaal te ver(drie)dubbelen.
Wat is een pre-exit?
Wat is een pre-exit?
Een pre-exit is een transactievorm die in de laatste jaren sterk aan populariteit heeft gewonnen binnen het Nederlandse MKB. Bij een pre-exit verkoopt u uw bedrijf in twee fasen aan een investeerder (private equity partij) of aan een deelneming van een investeerder.
Een pre-exit structuur geeft u als ondernemer de mogelijkheid om alvast een deel van uw opgebouwde bedrijfswaarde te verzilveren. Daarnaast kunt u – gezamenlijk met de investeerder – nog enkele jaren blijven ondernemen voordat u uw resterende waarde realiseert via een gezamenlijke totale verkoop of zogenaamde ‘exit’. Doorgaans zijn de gezamenlijke opbrengsten van de twee transacties voor u als ondernemer substantieel hoger dan de opbrengst bij een verkoop ineens.
Een pre-exit gaat altijd in samenwerking met een investeerder (private equity partij). Dit zijn partijen die geld ophalen bij beleggers (zoals pensioenfondsen, kapitaalkrachtige families en oud-ondernemers) en dit investeren in bedrijven om rendement te maken.
Vragen of hulp nodig?
We helpen je graag verder.
Jan van Wijngaarden
Partner/Founder