contactlaptop3

Verkoopklaar maken

Als ondernemer denkt u waarschijnlijk regelmatig na over de toekomst. Immers, na jaren van hard werken ziet u dat de mogelijke verkoop of overdracht van het bedrijf steeds dichterbij komt. Maar hoe ziet zo’n proces er nu eigenlijk uit? Waar te starten? Welke stappen komen er allemaal bij kijken? En misschien wel het belangrijkste, hoe zorgt u voor een eerlijke prijs voor uw bedrijf?

Is uw bedrijf verkoopklaar?

Ontdek het nu!

Starten met de test

Begin op tijd

De voorbereidingsfase begint al ruim voordat gestart wordt met het daadwerkelijke verkooptraject (ca. 3 tot 5 jaar van tevoren). Die voorbereiding wordt ook wel ‘verkoopklaar maken’ genoemd. Een tijdige en gedegen voorbereiding is van belang voor het uiteindelijke succes van een bedrijfsverkoop. Ook al heeft u als ondernemer nog geen concrete verkoopwens of –datum in gedachten, het verkoopklaar maken van uw onderneming ‘loont’ altijd!

Wanneer u met een potentiële partij het verkooptraject ingaat, is het belangrijk dat dit gebeurt met een goede voorbereiding. Onvoorziene factoren zouden als ‘dealbreakers” kunnen worden gezien, waardoor de potentiële partij afhaakt. Met onze expertise en de bewezen ‘Value Improvement Aanpak’ kunnen we uw bedrijf écht verkoopklaar maken.

Value Improvement Aanpak (VIA)

De bewezen Value Improvement Aanpak verschaft een helder beeld van de huidige en potentiële waarde van uw onderneming. Middels een bedrijfswaardering en een Doorgroeiscan krijgt u inzicht in de huidige (realistische) waarde inclusief de waardeverhogende aspecten en drukkende elementen van de onderneming, zowel kwalitatief als kwantitatief (‘nulmeting’). Daarnaast bepaalt u voor welk kopersegment u aantrekkelijk wilt zijn en krijgt u een stappenplan waarmee u op de essentiële waardeverhogende aspecten kunt sturen zodat u de potentiële waarde kan realiseren en uw bedrijf verkoopklaar maakt. 

Binnen de Value Improvement Aanpak werken we onder andere met een aantal belangrijke value drivers om de waarde van uw onderneming te optimaliseren. Hierbij kunt u denken aan:

  • Beperk de afhankelijkheid van de ondernemer of directeur-grootaandeelhouder (DGA).
  • Tijdige optimalisering van de juridische en fiscale structuur.
  • Breng de interne organisatie en administratie van de onderneming op orde.
  • Zorg, indien mogelijk, voor spreiding binnen de klant- en leveranciersportefeuille en borg de afspraken met hen in contracten.
  • Denk na over de timing van ‘grote’ investeringen en of een koper bereid zou zijn om deze investeringen te vergoeden via de koopsom.

Resultaat

Door bovengenoemde zaken op orde te brengen, is het aantrekkelijker voor kandidaat-kopers om uw bedrijf over te nemen. Hierdoor stijgt de ondernemingswaarde en kunt u dus een hogere vraagprijs voorstellen. Daarnaast zorgt een goede voorbereiding ervoor dat er een lager risico bestaat dat een potentiële koper tijdens een due diligence onderzoek echte issues of ‘lijken in de kast’ kan vinden. Dit voorkomt eventuele vervelende discussies over de verkoopprijs na het due diligence onderzoek en kan ertoe leiden dat er beperkte en geringere garanties door de verkoper aan de potentiële koper hoeven te worden verstrekt. Dit minimaliseert weer de risico’s van de verkoper in de toekomst.

Met de Value Improvement Aanpak is de onderneming in optimale conditie op het moment dat besloten wordt over te gaan tot een bedrijfsverkoop. Of op het moment dat de ideale koper uit het niets zo maar ineens op de deur klopt.

Hulp bij het verkoopklaar maken

Om u van A tot Z te kunnen begeleiden in zowel de voorbereidingsfase als bij het uiteindelijke verkooptraject bundelen Ascendors en JM Corporate Finance de krachten. Als gezamenlijke sparringpartner kunnen wij u bij alle bedrijfskundige én bedrijfseconomische aspecten optimaal van dienst zijn. Onze experts bezitten niet alleen kennis over de financiële en vakinhoudelijke aspecten, maar kunnen u ook begeleiden bij de persoonlijke kanten van een verkoop(klaar maak)traject.

Neem direct contact op voor een vrijblijvend gesprek.

Wat zeggen onze klanten?

"De ervaring leert dat een snelle en juiste aanlevering van de informatie het proces versnelt en de doorlooptijd verkort. In de diverse stadiums van het verkooptraject heeft de input van de adviseurs van JM Corporate Finance gezorgd voor een optimaal verkoopresultaat."

Wiek

Verkoop onderneming

Lees verder

"Na diverse kennismakinggesprekken met verschillende kandidaat-kopers hebben de verkopende ondernemers de perfecte ‘fit en klik’ gevonden."

Verkoper

Begeleiding verkoop

Lees verder

Vragen of hulp nodig?

We helpen u graag verder.

Heeft u interesse in onze diensten of wilt u graag meer informatie? Neem gerust contact op of stuur ons een e-mail.

Jan van Wijngaarden

Partner

+31 (0)76 88 70 001 info@jmpartners.nl Op werkdagen tussen 08.30 - 17.00

Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws

Schrijf u in voor de nieuwsbrief.
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld