18

aug

Van waardebepaling naar waardecreatie; 10 nuttige tips!

Ondernemers zijn dagelijks (bewust of onbewust) bezig met het werken aan de waarde van hun bedrijf. Maar hoe komt deze waarde tot stand? En op welke manier kan deze waarde positief worden beïnvloed?

Discounted Cash Flow Methode

Doorgaans wordt binnen het MKB een economische waarderingsmethode gehanteerd, zoals bijvoorbeeld de Discounted Cash Flow (DCF) methode. In deze methode worden verwachte toekomstige geldstromen contant gemaakt tegen het risicoprofiel (de zogenoemde vermogenskostenvoet) van de onderneming. De som van alle contante geldstromen vertegenwoordigt de waarde van een onderneming (‘ondernemingswaarde’). Om tot de waarde van de aandelen te komen dient de ‘netto schuld’ (die bestaat uit de vrij beschikbare liquide middelen en/of cash-like items minus de rentedragende schulden en/of debt-like items) te worden verrekend met de bovengenoemde ondernemingswaarde.

 

In het volgende figuur wordt de DCF methode nader gepresenteerd.

 

Van belang bij het nadenken over waardecreatie is derhalve de focus op cash!

Werken aan waardecreatie

Naast het verhogen van de omzet en de uiteindelijke geldstromen van de onderneming, wordt de waarde van een onderneming mede beïnvloed door minder duidelijke of definieerbare elementen. Door als ondernemer de juiste aandacht te besteden aan deze elementen, kan ‘bewust’ waarde gecreëerd c.q. voorkomen worden dat er waarde wordt vernietigd/gedempt.

Hieronder treft u 10 nuttige tips: 

  1. Sta open voor een kritische beoordeling van uw onderneming door ‘ogen van buiten’, dit kan uw eigen ‘waarde-perspectief’ verscherpen, verhelderen en verbeteren.
  2. Beperk uw afhankelijkheid als directeur-grootaandeelhouder (DGA). Door een management team aan te stellen, kennis te delen en het (in detail) vastleggen van informatie en procedures binnen de onderneming, nemen eventuele overdrachtsrisico’s die potentiële kopers mogelijk kunnen signaleren significant af.
  3. Optimaliseer de juridische en fiscale structuur. Dit kan ondernemingsrisico’s beperken en onnodige belastingheffing voorkomen, zowel tijdens uw actieve ondernemersbestaan als op het moment van een bedrijfsoverdracht.
  4. Breng de interne organisatie/administratie van uw onderneming op orde. Een opgeruimd ‘huis’ zal hoger gewaardeerd worden door zowel uw eigen personeel en klanten als door potentiële kopers.
  5. Definieer een heldere strategie voor de onderneming. Bedenk hierbij hoe u de markt wil benaderen en welke oplossing u biedt voor uw (potentiële) klanten.
  6. Focus ook op marge in plaats van enkel op omzet. Marge zorgt voor stabiele geldstromen.
  7. Beschouw uw personeel alsof het uw belangrijkste klanten zijn. Het personeel is uw uithangbord. Blije en trotse medewerkers resulteren in een hogere productiviteit en klantgerichtheid, en daarmee een hogere waarde.
  8. Beperk de afhankelijkheid van uw grootste klanten en leveranciers. Zorg ervoor dat een eventueel einde van de samenwerking niet het einde betekent voor uw onderneming.
  9. Investeer in een planning en control cyclus, waarbij tevens op cashflow- c.q. werkkapitaalmanagement wordt gestuurd. Door het inzichtelijk en meetbaar maken van de (toekomstige) prestaties van de onderneming, blijft de onderneming beter beheersbaar en worden ongewenste verrassingen voorkomen/beperkt.
  10. Betrek uw medewerkers bij uw groeivraagstukken of verbeterplan voor de onderneming. U zult verrast worden hoe menselijk kapitaal gezamenlijk waarde kan creëren!

 

Wilt u meer weten over ‘waardebepaling en waardecreatie’ of heeft u een concrete verkoopwens? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Onze medewerkers staan u graag gewoon helder, met visie te woord.

Bekijk al onze diensten

Meer nieuws

19.crucialestapintentieverklaring

Een cruciale stap binnen een overnametraject: de intentieverklaring!

Gisteren heeft Bart Koreman in een verkooptraject een hoofdlijnende...

Lees verder
072021jmpartners 41775

Het belang van een intentieverklaring

Als ondernemer heeft u besloten dat, na jarenlang aan het roer van ...

Lees verder
jm logo groot

Onenigheid tussen aandeelhouders: Russisch Roulette of Mexican Shoot-Out

Een samenwerking in de vorm van een B.V. wordt natuurlijk met de be...

Lees verder

Vragen of hulp nodig?

We helpen u graag verder.

Heeft u interesse in onze diensten of wilt u graag meer informatie? Neem gerust contact op of stuur ons een e-mail.

Bart van den Brule

Partner

+31 (0)76 88 70 001 info@jmpartners.nl Op werkdagen tussen 08.30 - 17.00

Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws

Schrijf u in voor de nieuwsbrief.
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld