19
sepGouden tips voor bedrijfsoverdracht: tip 19
Bij JM Corporate Finance begeleiden wij met grote regelmaat bedrijfsovernames, van het “verkoopklaar maken” van een bedrijf tot en met de onderhandelingen. Speciaal voor de lezers van onze blog hebben wij een tiplijst samengesteld met praktische handvatten die van belang zijn bij een bedrijfsoverdracht.
Deze week is onze tip:
Na de champagne begint pas het echte werk.
Nadat de transactie contractueel is afgewikkeld en partijen met elkaar het glas hebben geheven begint pas het echte werk. Een strategische partij die de onderneming heeft overgenomen vanwege de “synergie” voordelen zal nu daadwerkelijk actie moeten ondernemen; afdelingen samenvoegen, productlijnen integreren, personeel laten afvloeien, logistieke en IT systemen integreren, gezamenlijke inkoop en verkoop effectueren etc. Dit vergt een enorme inspanning hetgeen meestal door een projectteam dient te worden begeleid.
Bij een familieoverdracht zal de junior koper zich moeten waarmaken als nieuwe ondernemer richting cliënten, personeel en leveranciers. Iedereen zal hem/haar allereerst vergelijken met de senior en afwegen of hij/zij wel daadwerkelijk in staat is om het bedrijf te leiden. Ook is het van belang voor koper om bijvoorbeeld de due diligence bevindingen welke betrekking hebben op de organisatie en/of de in de rapportage opgenomen actiepunten daadwerkelijk tijdig op te volgen. Ook van belang zijn de garantietermijnen, deze zijn juridisch hard; na het verlopen van de termijn kan bij verkoper geen garantie meer worden geclaimd. Indien uit hoofde van de overnamedeal een zogenaamde “earn-out” regeling is afgesproken (winstafhankelijke nabetaling), dan is veelal ook afgesproken dat de verkoper nog een tijdje bij de onderneming betrokken zal blijven. Enerzijds voor het begeleiden van de overdracht, anderzijds om nog bepaalde taken voor een bepaalde duur uit te voeren.
Partijen moeten derhalve na de overdracht samenwerken en het gevaar bestaat dat twee kapiteins op één schip kan leiden tot een niet optimale situatie. Een kopende partij is toch meestal voornemens om zaken binnen de onderneming (fundamenteel) anders in te richten, hetgeen bij de verkopende partij ofwel de senior binnen de familie niet altijd goed voelt. Daarnaast dient de verkoper na te denken over hoe hij financieel en fiscaal omgaat na de overdracht met de ontvangen koopsom. Je zou kunnen zeggen dat dit een “luxe probleem” is, echter de praktijk leert dat hier ook bepaalde (bancaire) adviseurs aan het beslissingsproces een steentje kunnen bijdragen.
Wanneer u ondersteuning of advies wenst, dan verzoeken wij u contact met ons op te nemen via het e-mailadres info@jmpartners.nl of via het telefoonnummer 076 – 887 00 01. Wij staan u graag te woord.
Vragen of hulp nodig?
We helpen je graag verder.
Bart van den Brule
Partner