15

feb

Het belang van een Due diligence onderzoek

Een Due diligence wordt ook wel een boekenonderzoek genoemd. Echter, een due diligence is veel breder opgezet dan enkel een boekenonderzoek. Er wordt namelijk niet alleen gekeken naar de bedrijfsresultaten of de toekomstverwachtingen. Het over te nemen bedrijf bestaat immers uit veel meer dan alleen de cijfers. Informatie over bijvoorbeeld de bedrijfscultuur, de naleving van de wet- en regelgeving, de commerciële strategieën en het personeel is minstens zo waardevol en belangrijk voor de beslissing of het bedrijf een interessante investering is voor de toekomst.

Een belangrijke fase

De fase waarin het boekenonderzoek wordt uitgevoerd, is misschien wel de belangrijkste fase van het gehele overnametraject. Wanneer u een bedrijf wil overnemen, dan wil u er natuurlijk zeker van zijn dat de door verkoper verstrekte informatie omtrent de onderneming correct en volledig is. U wilt namelijk niet voor verrassingen komen te staan nadat u de onderneming reeds heeft overgenomen. Daarnaast is een koper zelfs wettelijk verplicht om het over te nemen bedrijf te onderzoeken vanwege de zogenoemde “onderzoeksplicht”.

Due diligence team

Afhankelijk van de complexiteit van een onderneming en de specifieke wensen van de koper ten aanzien van de uit te voeren werkzaamheden, is een boekenonderzoek een omvangrijk proces waarbij diverse specialisten worden ingeschakeld. In het MKB bestaat het due diligence team meestal uit een overname adviseur, een accountant, een fiscalist en een advocaat. Indien deze specialisten als een goed team samenwerken en over de nodige ervaring beschikken, dan kan een due diligence onderzoek binnen een korte termijn worden afgerond.

Doelstellingen boekenonderzoek

De belangrijkste doelstellingen bij een due diligence onderzoek zijn:

  • Het verifiëren van de verkregen (financiële) informatie dan wel het bevestigen hiervan;
  • Het verkrijgen van kennis en inzicht in de sterke en zwakke punten van de onderneming, de kansen en bedreigingen, de financiële positie en de kritische succesfactoren c.q. de “value drivers”;
  • De identificatie van mogelijke koopprijs verlagende factoren zoals bedrijfsrisico’s of “dealbreakers”;
  • Het verlagen van de risico’s door het opnemen van garanties, zekerheden en vrijwaringen in het overnamecontract naar aanleiding van de bevindingen uit het due diligence onderzoek;
  • Onderbouwing van de overnamebeslissing;
  • Het effectief kunnen afronden van het onderhandelingsproces;
  • Identificeren en signaleren van zaken die van belang (kunnen) zijn voor het integratieproces en de verdere afwikkeling van het overnametraject.

Kwalitatieve aspecten

Zoals reeds eerder aangegeven, gaat het bij een due diligence onderzoek niet alleen om de kwantitatieve aspecten (zoals de balans en de resultatenrekening), maar ook om de kwalitatieve aspecten van de onderneming. Tot de kwalitatieve aspecten van een onderneming behoren bijvoorbeeld de markt waarin de onderneming actief is, de concurrentiepositie van de onderneming, de bedrijfsprocessen, de organisatiecultuur, de kwaliteit en afhankelijkheid van het management, de bedrijfsethiek, de deskundigheid en afhankelijkheid van het personeel, de percepties en verwachtingen van de betrokken partijen (met name van koper en verkoper) en het imago en de reputatie van de onderneming. Aldus kan een due diligence onderzoek ook wel eens worden aangeduid als een volledige “scan” van het bedrijf. Ervaren adviseurs identificeren dan de highlights van de onderneming!

 

Wenst u meer informatie te ontvangen over het belang van een gedegen due diligence onderzoek, of bent u op zoek naar een adviseur die u bij het volledige due diligence onderzoek kan begeleiden? Neem dan gerust contact op met de adviseurs van JM Corporate Finance.

Bekijk al onze diensten

Meer nieuws

jm-logo-groot.png

Gouden tips voor bedrijfsoverdracht: tip 2

Bij JM Corporate Finance begeleiden wij met grote regelmaat bedrijf...

Lees verder
jm-logo-groot.png

Nieuwsbrief januari 2019

Onze eerste nieuwsbrief van 2019 is uit. In deze editie delen wij g...

Lees verder
jm-logo-groot.png

RTL Nederland en Adfactor slaan handen ineen!

De handtekeningen zijn gezet en de champagne heeft geknald! JM C...

Lees verder

Vragen of hulp nodig?

We helpen u graag verder.

Heeft u interesse in onze diensten of wilt u graag meer informatie? Neem gerust contact op of stuur ons een e-mail.

Jan van Wijngaarden

Partner

+31 (0)76 88 70 001 info@jmpartners.nl Op werkdagen tussen 08.30 - 17.00

Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws

Schrijf u in voor de nieuwsbrief.
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld