26

aug

Zwaktes zijn kansen!

De USP’s en verbeterpunten bij een bedrijfsoverdracht
Bij een bedrijfsovernametraject speelt de waardering van een onderneming een belangrijke rol voor de onderhandelingen met kandidaat-kopers. Hierbij zijn enerzijds de cijfers c.q. kwantitatieve aspecten van belang, maar anderzijds ook de kwalitatieve kenmerken van een onderneming. Middels het opstellen van een SWOT-analyse (strengths, weaknesses, opportunities and threats) kunnen de sterke en zwakke punten van een onderneming worden geïdentificeerd. Daarnaast kunnen de kansen en bedreigingen hiermee worden samengevat.

USP’s
De sterke punten van een onderneming, ook wel Unique Selling Points (USP’s) genoemd, beschrijven de unieke eigenschappen van een bedrijf waarmee het zich kan onderscheiden van haar concurrenten. Deze eigenschappen bepalen onder meer de marktpositie van een onderneming. Hierbij kan onder andere (niet-limitatief) gedacht worden aan het track-record, de afhankelijkheid van afnemers/leveranciers, de afhankelijkheid van de DGA, een hoog kennis en kwaliteitsniveau, een sterke website, een korte levertijd, een flexibele organisatie, spreiding van de activiteiten, een innovatief karakter, wederkerige klanten, etc. Wanneer een bedrijf een betere positie in de sector heeft, zal de waarde uiteindelijk hoger zijn dan die van de concurrenten met een slechtere positie in de markt.

Zwaktes zijn kansen
Overnemende partijen zijn veelal op zoek naar bedrijven die ze kunnen verbeteren om meer waarde te creëren. Het is dus ook niet per definitie slecht als een bedrijf nog verbeterpunten heeft. Daarnaast kan een onderneming zonder verbeterpunten argwaan wekken bij een kandidaat-koper. Maar het is ook van belang dat er niet een te negatief beeld ontstaat van het bedrijf. De formulering van de verbeterpunten is dan ook essentieel. Bovendien geeft de verkopende partij een positief signaal af naar de kandidaat-koper als er is nagedacht over de mogelijke oplossingen van de zwakke punten van een organisatie dan wel dat deze acties reeds (deels) in werking zijn gezet.

Een juiste identificatie van de USP’s en het in kaart brengen van mogelijke oplossingen voor verbeterpunten geeft een goed en positief beeld van de kwalitatieve aspecten van een onderneming en heeft een waarde verhogend effect.

Wilt u meer weten over een bedrijfswaardering en aanverwante termen of bent u benieuwd naar de waarde van uw onderneming? Neem dan vrijblijvend contact met ons op en onze medewerkers staan u helder, met visie te woord.

JM Corporate Finance B.V.

Jan van Wijngaarden, Managing Partner
jvw@jmpartners.nl
06 – 53 229 496

Bart Koreman, Partner
bk@jmpartners.nl
06 – 55 718 515

www.jmpartners.nl
info@jmpartners.nl


Meer nieuws

jm logo groot

Zomernieuws vanuit JM Corporate Finance

Lees verder
desy

Uitbreiding JM Corporate Finance

Het team van JM Corporate Finance is recent uitgebreid met Desy van...

Lees verder
jm logo groot

Corona virus slaat ook zakelijk om zich heen

We zien nu al bij diverse bedrijven dat het Corona virus behoorlijk...

Lees verder

Vragen of hulp nodig?

We helpen je graag verder.

Heb je interesse in onze diensten of wil je graag meer informatie? Neem gerust contact op of stuur ons een e-mail.

Bart Koreman

Partner

+31 (0)76 88 70 001 info@jmpartners.nl Op werkdagen tussen 08.30 - 17.00

Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws

Schrijf u in voor de nieuwsbrief.
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld