Wanneer een onderneming haar strategische doelstellingen bepaald heeft, dient zij daarna te bepalen op welke wijze zij deze doelen wenst te realiseren. Enerzijds kan zij dit doen op eigen kracht middels organische groei, hetgeen inhoudt dat geïnvesteerd moet worden in bijvoorbeeld marktonderzoek, onderzoek en ontwikkeling, productiecapaciteit, training van personeel, marketing en distributie. Deze ontwikkelingen zullen zich veelal voordoen in een geleidelijk tempo. Indien echter snel gereageerd moet worden op wijzigingen in de markt of concurrentieverhoudingen, dan duurt investeren op eigen kracht soms te lang en dient gekeken te worden naar alternatieve mogelijkheden. Een overname of alliantie (samenwerkingsverband omwille van een gemeenschappelijk voordeel) kunnen dan een geschikt alternatief bieden.

In de afgelopen jaren hebben allianties en overnames voor honderden miljarden euro’s aan marktwaarde gecreëerd. Desondanks ontstaan er met grote regelmaat problemen bij de uitvoering in de praktijk (mislukkingspercentages > 50%). Eén van de oorzaken van deze problemen is het maken van de juiste afweging tussen een alliantie en een overname. Ervaringen van een bedrijf met een eerdere alliantie of acquisitie beïnvloeden vaak de keuze waardoor een nieuwe situatie niet geheel objectief beoordeeld wordt.

Bij een alliantie of overname moet gekeken worden naar de bijdrage van de nieuwe activiteiten aan de kernactiviteiten van de huidige onderneming. Hierbij kan onderscheid gemaakt worden tussen “soft resources” zoals kennis, “intellectual property (IP)”, managementleden en werknemers en “hard resources” zoals productiefaciliteiten en machines. De integratie van de nieuwe activiteiten, mits juist toegepast, moet synergie opleveren. Overnames bieden in het algemeen betere integratiemogelijkheden dan allianties, omdat er dan sprake is van één gedeelde visie. Daarnaast zijn de nieuwe activiteiten van de markt gehaald en kunnen deze niet meer door een concurrent worden gekocht.

Indien een onderneming alleen op zoek is naar soft resources die niet tot de kernactiviteiten behoren, dan biedt bijvoorbeeld een alliantie wellicht een betere uitkomst. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan het oprichten van een joint venture, zodat het personeel van twee ondernemingen samen kan werken en het ontwikkelde IP kan worden geïmplementeerd of gecombineerd met de expertise van de samenwerkingspartner zonder dat direct sprake is van een overname. Alsdan dienen er goede afspraken te worden gemaakt, maar een onderneming behoudt dan wel haar strategische flexibiliteit.

Het inschakelen van een expert kan uitkomst bieden bij het maken van de juiste keuze, zodat risico’s tijdig ingeschat kunnen worden en een zo optimaal mogelijk resultaat gerealiseerd kan worden. 

Wilt u meer informatie over bedrijfsovernames en/of samenwerkingsverbanden? Neemt u dan eens vrijblijvend contact met ons op. Onze medewerkers staan u graag te woord.                

 

JM Corporate Finance B.V.

Jan van Wijngaarden, partner                                 

jvw@jmpartners.nl                                                      

06 – 53 22 94 96                                              

Bart Koreman, senior adviseur

bk@jmpartners.nl

06 – 55 718 515

www.jmcorporatefinance.nl

info@jmpartners.nl

Terug naar overzicht

Op deze pagina vindt u alle door JM Partners geplaatste nieuwsberichten, artikelen en publicaties. Blijf hier op de hoogte van de laatste ontwikkelingen! A

Stel direct een vraag

Vraag het aan:

Jan van Wijngaarden

Partner

Nieuws? Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen!