25

aug

Hoe ziet een verkoopproces er nou eigenlijk uit? (deel 1)

Als ondernemer denkt u waarschijnlijk regelmatig na over uw pensioen. Het verkopen c.q. overdragen van uw bedrijf komt steeds dichterbij, maar hoe ziet zo’n proces er nu eigenlijk uit? Waar begin ik? Welke stappen komen er allemaal bij kijken? In een reeks van twee artikelen lichten wij op hoofdlijnen stapsgewijs toe hoe een verkoopproces in het MKB in zijn werk gaat. In dit deel behandelen wij de voorbereidingsfase en de fase van het zoeken en benaderen van kandidaat-kopers.

Voorbereidingsfase

De voorbereidingsfase begint eigenlijk al ruim voordat gestart wordt met het daadwerkelijke verkooptraject (ca. 3 tot 5 jaar van tevoren). Dit wordt ook wel ‘verkoopklaar maken’ genoemd. Als ondernemer kunt u inspelen op mogelijke verbeter- / attentiepunten binnen uw onderneming. Denk hierbij aan het optimaliseren van de juridische structuur, het beperken van de afhankelijkheid van de directie/aandeelhouder, spreiding van de afnemers / leveranciers / producten / diensten, werkkapitaalmanagement, het verbeteren van de resultaten, etc. Door hier tijdig op in te spelen kan de waarde van de onderneming verhoogd worden.

Vervolgens kan middels het laten uitvoeren van een bedrijfswaardering inzichtelijk gemaakt worden wat de marktwaarde van uw bedrijf is. Zijn de prijsverwachtingen uiteindelijk voldoende voor uw pensioen? Of dient de waarde eerst nog verder geoptimaliseerd te worden?

Als de waardering voldoende aanleiding biedt om het traject verder op te starten, dan kan het informatie- c.q. verkoopmemorandum worden opgesteld. Hierin wordt de onderneming nader in detail toegelicht op algemeen, commercieel, strategisch en financieel gebied. Het document is bedoeld om kandidaat-kopers te informeren over de onderneming, zodat zij op basis van deze informatie een (indicatieve) bieding kunnen uitbrengen.

Zoeken en benaderen van kandidaat-kopers

Nadat de voorbereidingsfase is afgerond kunnen kandidaat-kopers in kaart gebracht worden (opstellen van een longlist). Hierbij is het van belang om na te denken over welk type kandidaat (strategisch, investeerder, MBI, MBO of een combinatie) u passend acht, maar ook wat uw wensen zijn (eventueel aanblijven, specifieke rol na overname, aandelenbelang behouden, etc.). De uiteindelijk geselecteerde kandidaten (shortlist) kunnen middels een teaser (kort anoniem profiel van uw onderneming) via LinkedIn of anderszins benaderd worden.

Indien een kandidaat-koper meer informatie wenst te ontvangen, dan zal een geheimhoudingsverklaring overeengekomen worden. Aansluitend kan meer gedetailleerde informatie (het informatiememorandum) worden uitgewisseld. Bij aanhoudende interesse kunnen vervolgens  kennismakingsgesprekken worden ingepland. Als kandidaten blijvend geïnteresseerd zijn, worden zij daarna verzocht om een (indicatieve) bieding uit te brengen.

Wilt u meer weten over een verkoopproces of uw onderneming daadwerkelijk verkopen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op, zodat een fysieke of digitale afspraak kan worden gemaakt. Onze medewerkers staan u graag gewoon helder, met visie te woord.

 

JM Corporate Finance B.V.

Neem contact op

Meer nieuws

jm logo groot

The matchmaker

JM Corporate Finance gaat voor u aan de slag als matchmaker! Vee...

Lees verder
jm logo groot

Onderhandelen met een narcist

Onderhandelen met een narcist Grote kans dat u tijdens een M&A...

Lees verder
columnmei2022

JM Corporate Finance in Regio Business

In de laatste editie van Regio Business staat de column die Jan van...

Lees verder

Vragen of hulp nodig?

We helpen u graag verder.

Heeft u interesse in onze diensten of wilt u graag meer informatie? Neem gerust contact op of stuur ons een e-mail.

Bart van den Brule

Partner

+31 (0)76 88 70 001 info@jmpartners.nl Op werkdagen tussen 08.30 - 17.00

Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws

Schrijf u in voor de nieuwsbrief.
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld