22

sep

De visie van JM Corporate Finance op de MKB overnamemarkt medio 2022

Als je momenteel veel naar het nieuws kijkt, dan word je daar niet heel vrolijk van. Oplopende rente, krapte op de woning- en arbeidsmarkt, personeelstekorten, de oorlog in Oekraïne, Corona, lange levertijden, stijgende energiekosten en ga zo maar door. De overnametrein dendert ondertussen gewoon door! In dit artikel een korte visie van JM Corporate Finance op de ontwikkelingen in de MKB overnamemarkt.

Sectoren

Er vinden momenteel veel transacties plaats. Uiteraard in de ene sector meer dan in de andere sector. Detailhandel en horeca bijvoorbeeld hebben veel negatieve effecten ondervonden van de Coronamaatregelen de afgelopen jaren, hetgeen de resultaten heeft gedrukt. Maar ook vóór de Coronacrisis hadden bedrijven het in deze sectoren op het gebied van overnames niet altijd even makkelijk. Sectoren waarin veel transacties plaatsvinden, zoals de zakelijke dienstverlening, Food, Tech, IT en zorg, waren ook voor de Coronacrisis al in trek. Dit beeld is derhalve niet gewijzigd de afgelopen tijd.

Achtergrond verkopers wijzigt

Voorheen waren verkopers vaak 60+-ers, die na een heel leven aan hun onderneming te hebben gewerkt de beslissing nemen om met pensioen te gaan. Deze groep blijft altijd bestaan uiteraard, maar we zien ook een steeds groter wordende groep van ‘andere ondernemers’ die een verkoop overwegen, zoals:

  • 50+-ers die meer willen gaan genieten van hun privéleven;
  • Serial entrepeneurs (ondernemers die alleen een focus hebben op een bepaalde levensfase van de onderneming; start-up, scale-up, groeien, consolideren, etc.); en
  • Familiebedrijven zonder opvolging binnen de familie of het eigen bedrijf. Kinderen volgen steeds vaker een ander pad dan de ouders.

Kopers

Spelen al die onzekerheden in de economie dan helemaal geen rol bij bedrijfsoverdracht? Uiteraard. Kopers worden kritischer want de risico’s nemen toe, maar dit betekent ons inziens niet dat dit per definitie direct effect heeft op het aantal verkooptransacties of op de waarde / prijs. De ene onderneming is de andere niet, ofwel elke onderneming wordt op zijn eigen kwaliteiten beoordeeld.  Waarde is uniek, wel zien we een trend dat de hoge multiples terugvallen naar een meer (historisch) normaal niveau. Maar ja… voor een ‘parel’ van een onderneming wordt nog steeds gretig betaald. De rente stijgt, dat klopt. Dit kan betekenen dat het financieren van transacties lastiger wordt, maar niet onmogelijk.

Bepaalde sectoren en individuele bedrijven kunnen uiteraard wel meer de gevolgen voelen van de economische risico’s. Lange leveringstijden, stijgende grondstofprijzen… als een bedrijf hier niet of niet goed op kan inspelen dan kan dit een negatief effect hebben op de resultaten van de onderneming en daarmee de waarde. De timing is dan niet gunstig om te verkopen!

Maar waar ‘verliezers’ zijn, zijn ook ‘winnaars’. Er zijn ook bedrijven die juist profiteren van de huidige economische ontwikkelingen en die dit willen gaan ‘verzilveren’ bij een verkoop. Overigens kijken strategische kopers en private equity partijen altijd naar de verdere horizon. Daarnaast is er nog veel geld beschikbaar op de kapitaalmarkt. Geld dat hoe dan ook moet gaan renderen. Ofwel er zijn nog voldoende kansen op de overnamemarkt.

Prijzen en dealstructuren

Gaat er dan niets wijzigen bij bedrijfsoverdrachten? In zijn algemeenheid verwachten wij dat de prijzen iets zullen dalen en dat, afhankelijk van het bedrijf/de sector, bepaalde aanwezige onzekerheden zullen worden verwerkt in de dealstructuren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een hogere earn-out (nabetaling van de koopsom op basis van de gerealiseerde resultaten in de toekomst)  ten opzichte van de totale deal of een langere earn-out positie. Daarnaast wordt een te verstrekken lening door de verkoper steeds gebruikelijker. Met een ervaren corporate finance adviseur kan deze ‘risicoverdeling’ tussen koper en verkoper optimaal tot stand worden gebracht en kunnen er de komende tijd nog veel mooie deals worden gesloten!

Meer nieuws

2(1)

Hoeveel krijg ik betaald als ik mijn B.V. verkoop?

“Is de ondernemingswaarde die ik met de koper ben overeengekomen oo...

Lees verder
10.ondernemingonderdeaandachtbrengenjmpartners

Een onderneming onder de aandacht brengen

Gedurende het verkooptraject van een onderneming is het belangrijk ...

Lees verder
jm logo groot

Dubbel feest!

Tijdens een vergadering werd het team van JM verrast met een grote ...

Lees verder

Vragen of hulp nodig?

We helpen je graag verder.

Heb je interesse in onze diensten of wil je graag meer informatie? Neem gerust contact op of stuur ons een e-mail.

Bart van den Brule

Partner

+31 (0)76 88 70 001 info@jmpartners.nl Op werkdagen tussen 08.30 - 17.00

Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws

Schrijf u in voor de nieuwsbrief.
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld