Gedurende het verkooptraject van een onderneming is het belangrijk om de onderneming onder de aandacht te brengen en contact te leggen met potentiële kopers. Ten behoeve van deze stap in het verkooptraject wordt vaak een teaser en een informatiememorandum opgesteld. Maar wat wordt er nu precies bedoeld met deze documenten en wat is het belang ervan? In dit artikel geven wij een korte uitleg over de teaser en het informatiememorandum en het doel van beide documenten.

Teaser

Om contact te kunnen leggen met een potentiële koper wordt een profielschets van de onderneming gemaakt. Deze profielschets is volledig anoniem en wordt vaak een “teaser” genoemd. In de teaser wordt algemene informatie over het bedrijf prijsgegeven met als doel de algemene interesse van potentiële kopers te wekken/peilen en een goede eerste indruk van het bedrijf te verstrekken. Het omschrijft de activiteiten van het bedrijf, de eventuele bijzonderheden, de reden van verkoop, de omzetniveaus, het aantal werknemers en eventueel de locatie(s) van de onderneming alsmede de gegevens van de betrokken adviseur. De informatie in de teaser is beknopt, duidelijk en nogmaals anoniem!

Informatiememorandum

Daarnaast wordt een informatiememorandum opgesteld, waarin de onderneming uitgebreid wordt beschreven. Er wordt dieper ingegaan op de historie van de onderneming, de bedrijfsactiviteiten, de commerciële achtergrond, de concurrentiepositie en marktontwikkelingen (marktanalyse), de financiële historische performance, de prognoses c.q. verwachtingen van het bedrijf, de verdere procedure en eventueel de beoogde dealstructuur. Het doel van het informatiememorandum is om geïnteresseerde potentiële kopers een goed beeld te geven van de te koop aangeboden onderneming. Ook hier geldt wederom: wees volledig, realistisch en duidelijk; uiteraard gericht op de USP’s (“Unique Selling Points”) van de onderneming. Te hoge verwachtingen leiden namelijk vaak tot tegenvallende onderhandelingsresultaten. Alvorens het informatiememorandum wordt verstrekt aan een potentiële koper dient er een geheimhoudingsverklaring (non-disclosure agreement; NDA) te worden overeengekomen.

Contact

Geconcludeerd kan worden dat zowel de teaser als het informatiememorandum een belangrijk onderdeel zijn in het verkooptraject van een onderneming. De adviseurs van JM Corporate Finance hebben reeds jarenlange ervaring met het begeleiden van verkooptrajecten en kunnen het belang van de teaser en het informatiememorandum voor het succesvol afronden van het verkooptraject bevestigen en middels praktijk voorbeelden verder toelichten. Mocht u vragen hebben over of hulp nodig hebben bij het opstellen van een teaser en/of een informatiememorandum, neem dan vrijblijvend contact op met JM Corporate Finance. 

 

JM Corporate Finance B.V.

 

Jan van Wijngaarden, Partner

jvw@jmpartners.nl

06 – 53 229 496

 

Bart Koreman, Partner

bk@jmpartners.nl

06 – 55 718 515

 

www.jmpartners.nl

info@jmpartners.nl

 

Terug naar overzicht

Op deze pagina vindt u alle door JM Partners geplaatste nieuwsberichten, artikelen en publicaties. Blijf hier op de hoogte van de laatste ontwikkelingen!

Stel direct een vraag

Vraag het aan:

Jan van Wijngaarden

Partner

Nieuws? Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen!