16

dec

Gouden tips voor bedrijfsoverdracht: tip 21

Gouden tips voor bedrijfsoverdracht: tip 21


Bij JM Corporate Finance begeleiden wij met grote regelmaat bedrijfsovernames, van het “verkoopklaar maken” van een bedrijf tot en met de onderhandelingen. Speciaal voor de lezers van onze blog hebben wij een tiplijst samengesteld met praktische handvatten die van belang zijn bij een bedrijfsoverdracht.

Deze week is onze tip:


Doorlooptijd van een overnametraject


Zowel een koper als verkoper vragen tijdens de voorbereidingen van een bedrijfsoverdracht bijna altijd hoe lang een dergelijk traject zal gaan duren ? Uiteraard hangt dit af van de achtergronden en de karakteristieken van het specifieke traject; Heeft de koper al een mogelijke overnamekandidaat gevonden of heeft de verkoper al enig idee wie de ideale koper is van zijn onderneming ? Welke valkuilen komen we tegen ? Is de onderneming goed “verkoop klaargemaakt” ? Ligt de waarderingsperceptie van koper en verkoper inzake de over te nemen onderneming ver uiteen ? Bestaat er een klik en vertrouwen tussen de beide ondernemers en hun adviseurs ? Past de onderneming in de strategie van de kopende partij en bestaan er marktfactoren die een overname voor koper noodzakelijk maken ?


Vele facetten, zowel kwalitatief als kwantitatief, zijn derhalve bepalend voor het welslagen van een traject en de daarbij behorende tijdsduur. Gemiddeld genomen duurt een bedrijfsoverdrachtproces 6 – 12 maanden hetgeen nog verder kan uitlopen doordat een ideale koper of een in de verkoop staande onderneming nog gezocht dient te worden door respectievelijk de verkoper en de koper. Daarnaast is ook de post-overnamefase van belang, waarvan het belang nogal eens wordt onderschat, aangezien gedurende deze fase de tijdens het traject geidentificeerde actiepunten dienen te worden opgevolgd en de synergie plannen dienen te worden uitgekristalliseerd.


Een ander punt van aandacht is dat de factor “tijd” in de onderhandelingen gebruikt kan worden om een betere optimale deal tot stand te brengen. Zeker als hetzij een koper hetzij een verkoper weet dat de andere partij “haast” heeft, dan kan het vertragen van het proces tot interessante deal uitkomsten leiden ! Ook geldt het motto “haastige spoed is zelden goed” bij dit soort processen. Veelal is het gewoon verstandig en gebruikelijk om de noodzakelijke tijd te nemen en zaken te laten bezinken en te (her)overwegen. Immers het is niet zomaar wat om een onderneming die je als je “kindje” beschouwd te verkopen of om een onderneming met al haar facetten, kansen en bedreigingen over te nemen. Er spelen veelal diverse technische zaken als fiscaliteit, financiering, juridische structuur en commerciele contracten en belangen, zodat eenvoudigweg gedegen onderzoek en analyses van voor- en nadelen een “must” zijn. Advies; neem dus de tijd waar nodig!


Wanneer u ondersteuning of advies wenst, dan verzoeken wij u contact met ons op te nemen via het e-mailadres info@jmpartners.nl of via het telefoonnummer 076 – 887 00 01. Wij staan u graag te woord.

Meer nieuws

jm logo groot

Hoe onderhandelen met een leugenaar?

Wist u dat mannen gemiddeld 3 keer per dag liegen en vrouwen slecht...

Lees verder
jm logo groot

Jan "heerst" in M&A voornamen top 50!

Uit onderzoek van MenA.nl blijkt dat de voornaam Jan de meest voork...

Lees verder
jm logo groot

Bedrijfsovername door de heer Lodewijks

Hans Lodewijks besloot enige tijd geleden een bedrijf over te nemen...

Lees verder

Vragen of hulp nodig?

We helpen u graag verder.

Heeft u interesse in onze diensten of wilt u graag meer informatie? Neem gerust contact op of stuur ons een e-mail.

Bart van den Brule

Partner

+31 (0)76 88 70 001 info@jmpartners.nl Op werkdagen tussen 08.30 - 17.00

Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws

Schrijf u in voor de nieuwsbrief.
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld