Bij JM Corporate Finance begeleiden wij met grote regelmaat bedrijfsovernames, van het “verkoopklaar maken” van een bedrijf tot en met de onderhandelingen. Speciaal voor de lezers van onze blog hebben wij een tiplijst samengesteld met praktische handvatten die van belang zijn bij een bedrijfsoverdracht.

Deze week is onze tip:

Het hoogste bod is niet per definitie altijd het aantrekkelijkste bod!
Veelal wordt verondersteld dat de partij die het hoogste bod uitbrengt voor een onderneming of haar activiteiten de bieding wint. Vaak klopt dit ook, maar dit geldt zeker niet voor alle gevallen. Hoe komt dit? Als verkoper ga je toch voor het meeste geld?

Er zijn veel betrokkenen bij een onderneming. Niet alleen de ondernemer zelf, maar bijvoorbeeld ook de medewerkers van de onderneming. Een veel gehoorde eis van een ondernemer bij de verkoop van zijn of haar onderneming is dat het personeel goed “achtergelaten” moet worden. Of de verkopende ondernemer wenst dat de “naam” van het bedrijf blijft gecontinueerd, heeft andere kwalitatieve eisen en/of wenst niet al te lang meer bij het bedrijf betrokken te zijn. Indien het hoogste bod niet aan deze verwachtingen kan voldoen (om welke reden dan ook), dan zie je in de praktijk nogal eens dat de onderneming niet wordt verkocht aan de hoogste bieder.

In het MKB speelt de rol van de familie natuurlijk ook mee. Indien zoon of dochter (op termijn) de onderneming wil gaan leiden, dan zal niet direct de hoofdprijs worden gevraagd dan wel zal hier een mooie constructie voor kunnen worden opgezet (om bijvoorbeeld ook de fiscale bedrijfsopvolgingsfaciliteit optimaal te benutten).

Let op: een bieding is ook zeer afhankelijk van de dealstructuur. Indien er een hoge bieding wordt uitgebracht gebaseerd op een activa/activiteiten-transactie kan dit weleens veel onaantrekkelijker zijn dan een lagere bieding gebaseerd op een aandelentransactie. In het eerste geval dient men namelijk nog vennootschapsbelasting te betalen over de verkoopwinst, terwijl dit bij een aandelentransactie veelal is vrijgesteld (deelnemingsvrijstelling)!

Onze tip: analyseer alle biedingen in detail om tot een goede beslissing te komen zowel kwalitatief als kwantitatief. De geboden prijs reflecteert namelijk niet altijd “de waarde”…! Ga als verkopende ondernemer daarnaast dan ook tijdig na welke zaken relevant zijn en opgenomen dienen te worden in de optimale dealstructuur.

Terug naar overzicht

Op deze pagina vindt u alle door JM Partners geplaatste nieuwsberichten, artikelen en publicaties. Blijf hier op de hoogte van de laatste ontwikkelingen!

Stel direct een vraag

Vraag het aan:

Jan van Wijngaarden

Partner

Nieuws? Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen!