18

jul

Neem de tijd!

Zowel een koper als een verkoper vragen tijdens de voorbereidingen van een bedrijfsoverdracht bijna altijd hoe lang een dergelijk traject zal gaan duren.

Uiteraard hangt dit af van de diverse achtergronden en de karakteristieken van het specifieke traject, zoals:

  • Heeft de koper al een mogelijke overnamekandidaat gevonden?
  • Heeft de verkoper al enig idee wie de ideale koper is van zijn onderneming?
  • Welke valkuilen komen we tegen?
  • Is de onderneming goed ‘verkoopklaar’ gemaakt?
  • Ligt de waarderingsperceptie van koper en verkoper inzake de over te nemen onderneming ver uiteen?
  • Bestaat er een klik en vertrouwen tussen de beide ondernemers en hun adviseurs?
  • Past de over te nemen onderneming in de strategie van de kopende partij?
  • Bestaan er marktfactoren die een overname voor koper noodzakelijk maken?

En zo zijn er nog veel meer vragen!

Vele facetten, zowel kwalitatief als kwantitatief, zijn bepalend voor het welslagen van een traject en de daarbij behorende tijdsduur. Gemiddeld genomen duurt een bedrijfsoverdrachtproces 6 tot 12 maanden wat nog verder kan uitlopen doordat een ideale koper of een in de verkoop staande onderneming nog gezocht dient te worden door respectievelijk de verkoper en de koper. Daarnaast is ook de post-overnamefase zeer belangrijk, waarvan het belang nogal eens wordt onderschat, aangezien gedurende deze fase de tijdens het traject geïdentificeerde actiepunten dienen te worden opgevolgd en de synergieplannen dienen te worden uitgekristalliseerd.

Tijd

Een ander punt van aandacht is dat de factor ‘tijd’ in de onderhandelingen gebruikt kan worden om een betere optimale deal tot stand te brengen. Zeker als, hetzij een koper hetzij een verkoper, weet dat de andere partij ‘haast’ heeft, dan kan het een strategie zijn om het proces te vertragen om daarmee een interessante deal uit te onderhandelen. Ook geldt het motto ‘haastige spoed is zelden goed’ bij dit soort processen. Veelal is het gewoon verstandig en gebruikelijk om de noodzakelijke tijd te nemen en zaken te laten bezinken en te (her)overwegen. Immers is het niet zomaar wat om een onderneming die je als je ‘kindje’ beschouwt te verkopen of om een onderneming met al haar facetten, kansen en bedreigingen over te nemen.

Er spelen veelal diverse technische zaken als fiscaliteit, financiering, juridische structuur en commerciële contracten en belangen, zodat een gedegen onderzoek en analyse van de voor- en nadelen een ‘must’ zijn. Advies; neem dus de tijd waar nodig!

Neem gerust contact op met één van onze adviseurs wanneer u meer wilt weten over een waardering of een bedrijfsoverdracht. We staan u gewoon helder, met visie te woord.

Neem contact op voor meer informatie.

Meer nieuws

dd

Het Due Diligence onderzoek

Het kopen van een onderneming is niet zonder risico’s. Bij het kope...

Lees verder
isabellefotonieuwswebsite

WELKOM ISABELLE

Recent is Isabelle Knaap gestart als Digital Marketeer binnen het t...

Lees verder
8.winwinsituatiejmpartners

Onderhandelen: een win-win situatie creëren

Wanneer u het juiste bedrijf of een geschikte overnamekandidaat hee...

Lees verder

Vragen of hulp nodig?

We helpen je graag verder.

Heb je interesse in onze diensten of wil je graag meer informatie? Neem gerust contact op of stuur ons een e-mail.

Bart van den Brule

Partner

+31 (0)76 88 70 001 info@jmpartners.nl Op werkdagen tussen 08.30 - 17.00

Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws

Schrijf u in voor de nieuwsbrief.
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld