19

mei

Neem de tijd

Hoelang duurt een bedrijfsoverdrachtstraject? Dit is een vaak gestelde vraag, een echt standaard antwoord hierop is niet te geven. Elk traject is namelijk maatwerk. De valkuilen, problemen en aandachtspunten zijn meestal verschillend en kunnen complex zijn. De adviseurs en betrokkenen zijn andere persoonlijkheden, de onderhandelingstactieken kunnen vertraging veroorzaken en een heel belangrijke vraag bij elke bedrijfsoverdracht; is de ‘timing’ wel optimaal?

Soms moet je gewoon even de tijd nemen tijdens het traject vanwege gewijzigde economische omstandigheden. Om juist aan te kunnen tonen als verkoper dat de bedrijfsresultaten inderdaad een positieve flow laten zien of om even te bezinnen of de juiste weg wordt ingeslagen. Vanwege al deze mogelijke redenen duurt een bedrijfsoverdracht vanaf de eerste contacten tot aan de daadwerkelijke overdracht gemiddeld zes maanden tot één jaar.

Win-win gevoel overhouden

Hierbij wordt nog geen rekening gehouden met de voorbereidingstijd van een kopende partij (het nadenken over de juiste strategie en het zoeken naar een overnamekandidaat) en het ‘verkoopklaar maak’ traject van verkoper (de onderneming minder afhankelijk maken van een belangrijke klant of de betreffende ondernemer en het opzetten van de juiste fiscale en juridische structuur). Daarnaast dienen bij voorkeur diverse bedrijfsmatige aspecten van een onderneming op orde te zijn bij de bedrijfsoverdracht (geen lopende disputen met externe partijen, goede balansverhoudingen, een volle orderportefeuille, arbeidscontracten die voldoen aan actuele wetgeving, optimale tussentijdse cijfers, transparante management rapportages etc.). Gezien de aan de overdracht gerelateerde financiële belangen (in euro’s) en de veelal geuite wens dat de continuïteit van de onderneming dient te worden gewaarborgd kan niet vaak genoeg gesteld worden dat gewoon tijd moet worden ‘genomen’ om een optimaal resultaat te bereiken waaraan zowel koper als verkoper een win-win gevoel overhouden.

Slechte raadgevers

Even snel de koper een due diligence laten doen of een onderhandeling afronden komt de kwaliteit en de zorgvuldigheid van het proces vaak niet ten goede. Gulzigheid, haast en een blind vertrouwen zijn slechte raadgevers bij een bedrijfsoverdracht. Uw adviseur heeft een belangrijke rol om de succesfactoren goed te managen.

Meer weten over bedrijfsoverdracht?

Meer nieuws

luca-ilih-ijkwxq-unsplash(1).jpg

Groeistrategie

Gedurende de feestdagen en tussen de oliebollen door heeft u waarsc...

Lees verder
isaac-smith-at77q0njnt0-unsplash.jpg

Waarderen kun je leren!

Regelmatig treffen wij ondernemers die op het moment dat zij hun be...

Lees verder
jm-logo-groot.png

Gouden tips voor bedrijfsoverdracht: tip 6

Bij JM Corporate Finance begeleiden wij met grote regelmaat bedrijf...

Lees verder

Vragen of hulp nodig?

We helpen u graag verder.

Heeft u interesse in onze diensten of wilt u graag meer informatie? Neem gerust contact op of stuur ons een e-mail.

Jan van Wijngaarden

Partner

+31 (0)76 88 70 001 info@jmpartners.nl Op werkdagen tussen 08.30 - 17.00

Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws

Schrijf u in voor de nieuwsbrief.
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld