6

jan

Overnametrends 2017

 


Wat zijn de verwachtingen voor het komende jaar 2017 op de Nederlandse overnamemarkt? Uit onderzoek van Brookz.nl blijken volgende trends een grote rol te gaan spelen.



  1. Verkoper is de baas


De overnamemarkt 2017 zal een verkopersmarkt zijn. Afgezien van de retailmarkt, transportsector of automotive-branche, zult u in iedere andere markt in de driver’s seat zitten. Er zit komend jaar veel geld bij investeerders en strategische partijen.



  1. Nieuwe generatie


De gemiddelde verkopende ondernemer is na 1970 geboren en heeft de afgelopen 10 tot 20 jaar een mooi bedrijf opgebouwd. In tegenstelling tot de babyboomers gaat deze generatie niet door met hun bedrijf tot aan het pensioen. Zij weten dat 2017 een goed moment is om hun slag te slaan. Het draait immers bij een goede exit altijd om timing.



  1. Pre-exit als katalysator


De vele aandacht in 2016 voor het fenomeen Pre-exit, waar ondernemers alvast een gedeelte van het bedrijf verkopen om vermogen veilig te stellen, zal in 2017 voor veel beweging zorgen. Participaties, management buy outs en management buy-ins zullen veelvuldig voorkomen, van winst nemen is namelijk nog nooit iemand armer geworden.



  1. Nieuwe waarderingsmethodes


De meest gebruikte waarderingsmethode, de DCF methode is nogal omslachtig en kijkt wel erg ver in de toekomst. Ontwikkelingen gaan tegenwoordig zo snel dat de nabije toekomst van zwaarwegender belang wordt. Men zal meer gaan kijken naar de flexibiliteit en toekomstbestendigheid van het business model.



  1. Cross border transacties


In 2015 blijkt voor het eerst in 15 jaar tijd dat meer dan de helft van de verkochte Nederlandse bedrijven naar een buitenlandse aandeelhouder ging. Voor bedrijven met meer dan 10 miljoen omzet is het interessant om eens over de landsgrenzen heen te kijken naar mogelijke kopers. Nieuwe internationale overnameplatforms openen hiervoor de markt voor verschillende MKB markten.



  1. Vergroting waardekloof


Een gevolg van de booming markt in 2017 is de valuation gap oftewel de waarde-kloof. Een fundamenteel verschil van mening over de waarde van een bedrijf tussen koper en verkoper. Gemiddeld denken ondernemers 30% meer voor hun bedrijf te krijgen dan de reële marktwaarde. Het zal per transactie verschillen wie het meeste water bij de wijn zal doen. Een earn-out, is een oplossing maar levert meestal veel discussies op achteraf.



  1. Vrouwen komen eraan


Vrouwen zijn bezig aan een inhaalslag. In 2017 was 40% van de startende ondernemers vrouw en een aantal van deze vrouwen zal uiteindelijk ook haar bedrijf verkopen. Er wordt door investeringsfondsen ook meer geïnvesteerd in bedrijven met minimaal één vrouw in de directie. Het blijkt namelijk dat bedrijven met diverse teams beter presteren dan ondernemingen met uitsluitend mannen aan het roer.

Meer nieuws

De 50+ ondernemer

Van de 50+ ondernemer wordt verwacht dat hij goed nadenkt over zijn...

Lees verder

Bedrijfsovername door de heer Lodewijks

Hans Lodewijks besloot enige tijd geleden een bedrijf over te nemen...

Lees verder

Activa/passiva-transactie vs. Aandelentransactie

Overweegt u om uw bedrijf te verkopen of bent u geïnteresseerd...

Lees verder

Vragen of hulp nodig?

We helpen u graag verder.

Heeft u interesse in onze diensten of wilt u graag meer informatie? Neem gerust contact op of stuur ons een e-mail.

Jan van Wijngaarden

Partner

+31 (0)76 88 70 001 info@jmpartners.nl Op werkdagen tussen 08.30 - 17.00

Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws

Schrijf u in voor de nieuwsbrief.
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld