30
oktWat het verleden ons vertelt over de toekomst van bedrijfswaardering (een analyse vanuit de UK)
Onlangs heeft Price Bailey (Londen / UK) een artikel gepubliceerd met de resultaten van een onderzoek naar de waardering van bedrijven in de periode na de financiële crisis. De onderneming heeft de data van 4.000 voltooide fusies en overnames in de periode 2008/2009 (“financiële crisis”) – 2019/2020 (“coronacrisis”) geanalyseerd om een inzicht te verkrijgen in het mogelijke herstel van de overnamemarkt na de huidige coronacrisis. De transacties varieerden in waarde van 1 miljoen pond tot 25 miljoen pond en de verkochte bedrijven waren allemaal in het Verenigd Koninkrijk gevestigd. In dit artikel geven wij een overzicht van de resultaten van het onderzoek en de verwachtingen en aanbevelingen omtrent bedrijfswaarderingen en transacties in de periode na de coronacrisis.
Aantal transacties
Het aantal transacties daalde na de financiële crisis en het duurde drie jaar voordat het volume weer terug was op het niveau van voor de recessie. Naarmate de economie zich herstelde, nam ook de dealactiviteit toe en steeg het aantal transacties boven het niveau van vóór de crisis uit. Gedurende de acht jaar daarna bleef het aantal deals op een hoog niveau en het aantal voltooide transacties in 2019/2020 is vergelijkbaar met 10 jaar eerder.
Transactiewaarde
Uit de analyse van de circa 4.000 transacties bleek dat de transactiewaarde daalde met 16% tot 27%, afhankelijk van:
- Of de onderneming werd gewaardeerd op basis van winst (EBITDA) of omzet;
- Of de onderneming een onderliggend strategisch voordeel heeft, waardoor de onderneming tot de 50% meest waardevolle bedrijven behoort.
Na een aanvankelijke waardedaling houdt de volatiliteit gedurende 2 tot 4 jaar aan en in deze periode komt het vertrouwen in de markt terug, waarna de bedrijfswaarderingen stabiliseren en vervolgens weer stijgen. Het duurde vijf jaar voordat de gemiddelde transactiewaarde terugkeerde naar het niveau van voor de financiële crisis. Geconcludeerd kan worden dat het mogelijk 4 tot 5 jaar duurt voordat de waarde van ondernemingen weer op het niveau van voor de coronacrisis uitkomt.
Wat zeggen deze trends ons?
- Naar onze mening kunnen de geschetste ontwikkelingen in de UK tevens richtinggevend zijn voor de verwachte ontwikkelingen in Nederland;
- Het zou nu een goed moment zijn voor elke ondernemer om een ambitieus vijfjarenplan op te stellen, zodat de door de markt betaalde winst- en omzetmultiples gedurende deze periode eerst kunnen herstellen. Wanneer de betaalde multiples weer terug op of rond het niveau van voor de coronacrisis zijn, dan is het mogelijk een goed moment om uw onderneming te verkopen.
- Als u sneller een onderliggend strategisch voordeel weet te creëren waar een potentiële koper geïnteresseerd in is, dan is het wellicht mogelijk om uw onderneming binnen 5 tot 6 jaar te verkopen voor een bovengemiddelde multiple (“premium”).
Wat beïnvloedt de waardering?
De fluctuaties omtrent de multiples en de waarderingen in de komende jaren zullen moeilijk te voorspellen zijn, maar er zijn twee aspecten die zeer waarschijnlijk een invloed hebben op de waarde van bedrijven in de periode na de coronacrisis:
- Sommige bedrijven hebben een aanzienlijk deel van de verwachte opbrengsten voor 2020 verloren. In de meeste gevallen wordt dit omzetverlies niet meer goed gemaakt in het restant van 2020 en wellicht niet eens in het komende jaar.
- Bedrijven hebben waarschijnlijk een groot gedeelte van het aanwezige cash-surplus verloren en meer schulden aangegaan, hetgeen de groeicapaciteit van de onderneming de komende jaren aanzienlijk zal beperken en de waarde van de onderneming zal verlagen (“cash & debt free”).
Dus, wat kunnen ondernemers nu het beste doen?
Ten eerste is het belangrijk om (liquiditeits)prognoses op te stellen voor de toekomst aan de hand van verschillende scenario’s. Het is van belang om de impact van de verschillende scenario’s goed te begrijpen aangezien bedrijven niet alleen de gevolgen van de huidige coronacrisis in overweging dienen te nemen, maar ook bijvoorbeeld de gevolgen van de naderende Brexit. Door het opstellen en begrijpen van een pessimistisch, realistisch en optimistisch scenario verkrijgen ondernemers inzicht en flexibiliteit om te reageren op trends zodra deze zich voordoen. Gedurende de huidige coronacrisis is namelijk niet de omzet of de winst het meest belangrijk, maar juist de cashpositie van de onderneming (“cash is king”).
Daarnaast wordt vaak de vraag gesteld of nu wel het juiste moment is om een onderneming te verkopen?
Het is zeer moeilijk om het ‘juiste moment’ te bepalen aangezien u een onderneming niet te dicht bij de top van de groeicurve wilt verkopen, omdat dit het groeipotentieel voor een mogelijke koper beperkt. Een onderneming in een crisis verkopen kan weer een lagere multiple/waardering opleveren. Het groeipotentieel kan echter per sector substantieel verschillen en dient onderbouwd te worden aan de hand van een lange termijn strategie. De keuze om nu wel of niet te verkopen is dus mede afhankelijk van de levenscyclus van de onderneming, het aanwezige groeipotentieel, de huidige financiële positie en de mate van neergang door de huidige crisis.
Voor elke ondernemer een ware uitdaging om het juiste momentum in te schatten en de juiste beslissing te nemen. De adviseurs van JM Corporate Finance hebben reeds jarenlange ervaring in het begeleiden van verkooptrajecten en kunnen u in de huidige crisis van waardevol advies voorzien.
Neemt u voor meer informatie contact op met:
JM Corporate Finance B.V.
Jan van Wijngaarden, Partner
06 – 53 229 496
Bart Koreman, Partner
06 – 55 718 515
Vragen of hulp nodig?
We helpen je graag verder.
Bart van den Brule
Partner