8

dec

De basis van waarderen, waarderen is de basis!

Vaak worden wij door ondernemers benaderd en gevraagd om iets te ‘roepen’ over de waarde van hun onderneming. Dat ‘roepen’ kan natuurlijk wel, maar graag pakken wij dit binnen JM Corporate Finance iets zorgvuldiger aan.

In de praktijk worden verschillende methoden toegepast om een bedrijf te waarderen. De meest gehanteerde methoden zijn de economische waarderingsmethode en de marktmethoden.

Bij de economische methoden (o.a. DCF-, APV- en CtE-methode) neem je de toekomstige kasstromen en specifieke kritische succesfactoren van de onderneming als basis. Bij de marktmethoden kijk je naar multiples van (historisch) gerealiseerde transactieprijzen. Voordeel van deze multiple methode is dat de berekening van de waarde van de onderneming eenvoudig is uit te voeren. Dit in tegenstelling tot de wat meer complexe economische methoden zoals de Discounted Cashflow-methode (DCF).

Discounted cashflow-methode

Bij de DCF-methode wordt de waarde van de onderneming bepaald door de huidige waarde van de toekomstige vrije kasstromen contant te maken tegen de disconteringsvoet.

In de waarderingstheorie wordt de waardering op basis van vrije kasstromen als de meeste juiste gezien omdat in deze berekening tevens rekening wordt gehouden met specifieke kritische succesfactoren van de onderneming zoals bijvoorbeeld de afhankelijkheid van het management, de spreiding van de activiteiten en de trackrecord. Nadeel van deze berekening is de complexiteit, de onzekerheid ten aanzien van de prognoses voor de langere termijn en de subjectiviteit van de te hanteren risicopremie of disconteringsvoet.

Multiple methode

De te hanteren multiples worden afgeleid van de transactieprijzen uit het verleden. Nadeel hiervan is dat vaak niet bekend is hoe en onder welke omstandigheden deze prijzen tot stand zijn gekomen en welke eventuele andere factoren van invloed zijn geweest op de prijsbepaling. Verder betreft de multiple vaak een gemiddelde van geselecteerde (sector)bedrijven over de periode van één jaar en kunnen deze bedrijven verschillen in bijvoorbeeld omvang, levensfase, het wel of niet beursgenoteerd zijn en geografische ligging. Dit laatste is natuurlijk wel een aandachtspunt omdat je bij de multiple methode veronderstelt dat deze multiples ook representatief zijn voor de te waarderen onderneming en dat is niet altijd het geval.

Het heeft dus sterk de voorkeur om de onderneming te waarderen op basis van kasstromen en toekomstverwachting met specifieke risico’s in plaats van op basis van multiples die zijn afgeleid van gerealiseerde transactieprijzen van andere ondernemingen die mogelijk niet op alle aspecten goed vergelijkbaar zijn.

Wel is het in de praktijk gebruikelijk om de multiple methodes te hanteren als een ‘controle’ op de uitgevoerde DCF-waardering (‘sanity check’).  En dat is dus precies de manier waarop wij het bij JM Corporate Finance doen; meerdere waarderingsmethoden toepassen waarna de verschillen in uitkomsten worden geanalyseerd. Op deze wijze wordt de zorgvuldigheid van de uiteindelijke conclusie gewaarborgd.

Waarderen is de basis

Dus denk jij als ondernemer na over de toekomst en wil je;

  • jouw onderneming verkoopklaar maken;
  • een mogelijke aan- of verkoop van een onderneming doen;
  • jouw onderneming overdragen binnen de familie en gebruik maken van de fiscale mogelijkheden;
  • kapitaal of investeerders aantrekken voor verdere groei;
  • jouw personeel binden middels een werknemersparticipatie(plan)?

Dan is het uitvoeren van een waardering van de onderneming de basis voor iedere vervolgstap.

Ook nieuwsgiering hoe we jouw onderneming op waarde waarderen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. We helpen je graag verder.

Meer weten over de diensten van JM Corporate Finance?

Meer nieuws

jm logo groot

Gouden tips voor bedrijfsoverdracht: tip 12

Bij JM Corporate Finance begeleiden wij met grote regelmaat be...

Lees verder
vanderheijdenencotrans[002]

JM CF begeleidt overname in de transportwereld

JM Corporate Finance heeft recentelijk de aankoop van CoTrans in Ha...

Lees verder
jm logo groot

Bedrijfsoverdracht: Emotioneel vakwerk

In het verleden is al veel onderzoek gedaan naar bedrijfsopvolging ...

Lees verder

Vragen of hulp nodig?

We helpen u graag verder.

Heeft u interesse in onze diensten of wilt u graag meer informatie? Neem gerust contact op of stuur ons een e-mail.

Bart van den Brule

Partner

+31 (0)76 88 70 001 info@jmpartners.nl Op werkdagen tussen 08.30 - 17.00

Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws

Schrijf u in voor de nieuwsbrief.
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld