17

mrt

Gouden tips voor bedrijfsoverdracht: tip 24

Bij JM Corporate Finance begeleiden wij met grote regelmaat bedrijfsovernames, van het “verkoopklaar maken” van een bedrijf tot en met de onderhandelingen. Speciaal voor de lezers van onze blog hebben wij een tiplijst samengesteld met praktische handvatten die van belang zijn bij een bedrijfsoverdracht.

Deze week is onze tip:



Wees realistisch over synergievoordelen


Synergie, ook wel bekend als het 1 + 1 = 3 effect, is een belangrijke reden voor het verrichten van fusies en overnames. Middels synergievoordelen wordt er een “extra” waarde gecreëerd door twee of meer bedrijven te combineren. Synergievoordelen zijn grofweg op te delen in twee categorieën: operationele en financiële synergievoordelen. Operationele synergievoordelen worden gezien als de belangrijkste groep, gezien zij zorgen voor hogere operationele kasstromen. Hierbij kan gedacht worden aan lagere inkoopkosten, maar ook gezamenlijke product ontwikkeling. Financiële synergievoordelen hebben ondermeer betrekking op lagere financieringskosten vanwege een optimale financieringsstructuur.



Een voorbeeld is de overname van Chrysler door Daimler-Benz, dat werd aangekondigd als een fusie van gelijken. De overname leidde tot het op twee na grootste autobedrijf ter wereld genaamd DaimlerChrysler. Desondanks werd DaimlerChrysler vanwege te grote cultuurverschillen weer gesplitst.



Andere veel voorkomende oorzaken van mislukte fusies en overnames zijn strategieverschillen tussen ondernemingen en beheersproblemen bij de gefuseerde ondernemingen. Als gevolg hiervan duurt de integratie vaak lang waardoor kostenbesparingen niet of zeer lastig haalbaar zijn.



De verkoper kan ook een rol spelen bij het behalen van synergievoordelen. Zodra een verkoper zich realiseert dat de koper voordelen kan behalen met zijn onderneming, zal hij de prijs proberen op te drijven. Met als gevolg dat het voor de koper (nog) lastiger wordt het synergie-effect daadwerkelijk te realiseren. Wees daarom als koper altijd realistisch over de te realiseren synergievoordelen, zodat mogelijke valkuilen tijdig geïdentificeerd kunnen worden en kunnen worden verdisconteerd in de prijs.


Meer nieuws

jm logo groot

Ondernemen in zwaar weer

Een onderneming kan door allerlei oorzaken in zwaar weer terecht ko...

Lees verder
072021jmpartners 41797gespiegeld

Het ‘verkoopklaar’ maken van een onderneming

Een goede voorbereiding telt! Zeker op het gebied van bedrijfsoverd...

Lees verder
jm logo groot

Workshop "Bedrijfsoverdracht van A - Z" i.s.m. Blue Legal Advocaten

JM Corporate Finance en Blue Legal organiseren op 28 november a.s. ...

Lees verder

Vragen of hulp nodig?

We helpen u graag verder.

Heeft u interesse in onze diensten of wilt u graag meer informatie? Neem gerust contact op of stuur ons een e-mail.

Bart van den Brule

Partner

+31 (0)76 88 70 001 info@jmpartners.nl Op werkdagen tussen 08.30 - 17.00

Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws

Schrijf u in voor de nieuwsbrief.
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld