13
febJuridische tips – deel 2: ‘De Intentieverklaring’
Tijdens het aan- en verkooptraject komen er diverse juridische documenten aan bod.
Denk aan:
- de geheimhoudingsverklaring,
- de intentieverklaring,
- de koopovereenkomst,
- de aandeelhoudersovereenkomst,
- de (achtergestelde) leningsovereenkomst
- het directiereglement, etc.
Een en ander is afhankelijk van de complexiteit van de transactie en het type koper en verkoper. De diverse juridische documenten zijn van groot belang om een aan- en verkooptraject in goede banen te leiden en de gemaakte afspraken op een goede wijze definitief vast te leggen. Dit artikel is deel 2 van 4 waarin de belangrijkste onderdelen van de intentieverklaring in detail worden samengevat. Ook worden diverse tips en aandachtspunten gedeeld.
.png)
De intentieverklaring
Na de diverse onderhandelingen wordt er tussen koper en verkoper een intentieverklaring (‘letter of intent’; LOI) overeengekomen. In de intentieverklaring spreken zowel koper als verkoper het voornemen (de intentie) uit samen een (ver)koopovereenkomst aan te willen gaan. Koper verkrijgt met deze intentieverklaring exclusiviteit en verkoper zal niet ingaan op andere biedingen. Verkoper krijgt bovendien het vertrouwen en wat meer zekerheid dat het tijdrovende proces tot een concrete deal zal leiden. De intentieverklaring wordt voor beide partijen gebruikt om het onderhandelingsproces te stroomlijnen. Het is dus van belang dat de belangrijkste voorwaarden al besproken zijn en vastgelegd kunnen worden. In de intentieverklaring wordt onder andere opgenomen:
- De koopsom en de ontbindende/opschortende voorwaarden, bijvoorbeeld een voorbehoud voor financiering of voor de uitkomsten van het due diligence.
- De beoogde dealstructuur (aandelen of activa/passiva-transactie) en het moment van betaling (earn-out, lening en/of direct cash op leveringsdatum).
- De economische overnamedatum (‘effectieve datum’), hetgeen het moment betreft waarop het economisch eigendom overgaat naar koper. Ofwel, vanaf deze datum wordt de onderneming gedreven voor rekening en risico van koper.
- De juridische overnamedatum (‘leveringsdatum’), hetgeen het moment betreft waarop de aandelen worden overgedragen middels het passeren van de notariële akte van levering (aandelenoverdracht) dan wel het tekenen van de koopovereenkomst bij een activa/passiva-transactie.
- De overeengekomen equity bridge (van toepassing bij een aandelentransactie). Deze equity bridge is namelijk van belang om van de overeengekomen ondernemingswaarde naar de uiteindelijke aandelenwaarde te komen. Zie tevens ons artikel ‘Equity Bridge’ voor meer informatie omtrent het toepassen van de equity bridge (www.jmpartners.nl/equity-bridge).
- Wie betaalt de kosten van de transactiedocumentatie en de due diligence?
- De omvang van het boekenonderzoek (‘due diligence onderzoek’). Standaard wordt de bepaling opgenomen dat het onderzoek naar tevredenheid van de koper moet worden uitgevoerd. Hiermee creëert koper een “escape” bij onverwachte negatieve resultaten.
- De rol en betrokkenheid van verkoper na overname.
- Tijdspad tot aan closing. Een en ander om de snelheid erin te houden met betrekking tot de uitvoering van het due diligence onderzoek en het opstellen van de definitieve transactiedocumenten.
- De belangrijkste afspraken omtrent de door verkoper af te geven garanties en de duur van deze garanties alsmede de maximale aansprakelijkheid van verkoper.
Het opstellen van een “intentieverklaring
Het opstellen van een 'intentieverklaring' is een heel belangrijke fase van het (ver)kooptraject! In dit document worden daarom de belangrijkste onderdelen van de deal beschreven. Dit scherpt ook de gedachtenvorming, als een document dient te worden ondertekend gaan koper en verkoper altijd goed nadenken. Hebben we het echt zo bedoeld? Klopt de afgesproken formule wel? Nog even de mitsen en de maren en mogelijke scenario’s doorrekenen…. Bij MKB transacties wordt nog wel eens gezegd: het is een kleine transactie ofwel een 'intentieverklaring' is niet nodig. In de praktijk geldt gewoon: beter een korte LOI dan helemaal niets! Nauwkeurigheid en duidelijkheid zijn van belang, want niemand zit te wachten op discussies in de laatste fase van het traject: het overeenkomen van de (koop)overeenkomst. Liever de discussie betreffende de inhoud van de intentieverklaring aangaan voorafgaand aan het ter beschikking stellen van de ‘boeken’, dan achteraf wanneer alle (cruciale) informatie van de onderneming(en) reeds is verstrekt (concurrentiegevoeligheid) en de deal mogelijk alsnog op losse schroeven komt te staan.
Belangrijk onderdeel van een aan- en verkooptraject
Geconcludeerd kan worden dat de diverse juridische documenten, waaronder de intentieverklaring, een belangrijk onderdeel vormen van een aan- en verkooptraject. De juridische documenten komen tijdens de diverse stadia van een overnametraject aan bod en vervullen elk een eigen rol in het gehele traject. Alle documenten tezamen hebben echter een gezamenlijk doel: het vastleggen van de gemaakte afspraken en zorgen dat deze ook worden nageleefd. De verschillende juridische documenten zijn dan ook van eminent belang om een overnametraject tot een succesvol einde te brengen! Uiteindelijk hopen beide partijen, koper en verkoper, dat deze stukken in een lade worden gelegd en er nooit meer uitkomen.
Wil je meer weten over het algehele koop/-verkoopproces van een onderneming of heb je behoefte aan advies/ondersteuning bij het opstellen van een intentieverklaring? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Onze medewerkers staan je gewoon helder, met visie te woord.

Meer nieuws
Vragen of hulp nodig?
We helpen je graag verder.

Bart Koreman
Partner