15

nov

Perikelen na een overname

Overnamecontract getekend, champagne genuttigd, het nagenieten kan beginnen. Of toch niet? Na het ondertekenmoment bij de notaris zit de overname erop. U haalt opgelucht adem, het zwaarste werk is achter de rug. Helaas is niets minder waar….



Vergelijkt u het maar met een huwelijk: de voorbereiding is intensief maar belonend. De trouwdag zelf is prachtig, al het harde werken wordt beloond met een feestelijk gevoel. En dan beginnen de wittebroodsweken waarin alles nog eens de revue passeert. U geniet na en evalueert; is alles precies gegaan zoals u wilde? En we weten allemaal: daarna moet men aan het huwelijk blijven werken om het uiteindelijk succesvol te kunnen noemen.



Met een bedrijfsovername is het precies zo. De eerste periode bent u druk met het controleren van de boeken, het nagaan van de feiten en het oriënteren binnen het bedrijf. Daarna starten de onderhandelingen, waarbij u goed moet nadenken en overwegen wat u nu werkelijk voor ogen hebt.



Na ondertekening van het koopcontract heerst (als het goed is) een halleluja stemming. U heeft bereikt wat u wilde, tegen voorwaarden die voor u gunstig zijn. Hoewel u nu misschien denkt dat de overname achter de rug is, begint juist de belangrijkste fase ervan; het samenvoegen van uw bedrijven of het integreren van uw visie.










Wilt u met de overname uw eigen bedrijf verstevigen en de omzet vergroten, dan doet u er goed aan om snel en volledig te integreren. Alle aspecten van het overgenomen bedrijf moeten samenvloeien met uw eigen onderneming, u kiest het beste van beiden. Uw medewerkers moeten elkaar leren kennen en dienen samen te gaan werken aan het gezamenlijke doel van uw onderneming. 

Denk vooraf goed na over de verschillen in arbeidsvoorwaarden en de onrust die dit kan veroorzaken bij uw medewerkers. U zult dus van te voren goed moeten bedenken hoe u dit gaat aanpakken en wat u beide partijen kunt bieden.



Is het doel van de overname het vergroten van uw productaanbod of wilt u een geheel nieuwe vestiging opzetten, dan doet u er goed aan om weloverwogen te bepalen welke afdelingen u wel en niet wilt laten samen gaan. Hoe belangrijk is de samenwerking tussen de vestigingen en op welke manier wilt u de communicatie laten verlopen. Ook bij een vergelijkbaar doel is het belangrijk dat “alle neuzen dezelfde kant op wijzen” en mogen de verschillen in bedrijfscultuur niet te groot zijn.



Met welke visie u de overname ook bent aangegaan, alles staat of valt met de daadwerkelijke wijze van overdragen hiervan en het uitvoeren van de plannen na overname. Zorg dus voor een goede voorbereiding. Bedenk van te voren wat u belangrijk vindt, peil de mening van uw personeel (overleg met een eventuele OR) en houdt vooral de focus op het integratieproces.



JM Corporate Finance B.V.


Jan van Wijngaarden, Partner


jvw@jmpartners.nl


06 - 53 229 496



Bart Koreman, senior adviseur


bk@jmpartners.nl


06 - 55 718 515



www.jmpartners.nl


info@jmpartners.nl

Meer nieuws

earn out regeling

Earn-outregeling bij koop- en verkooptransacties

Bij koop- en verkooptrajecten is het een term die regelmatig voorbi...

Lees verder
jm logo groot

JM Corporate Finance begeleidt succesvol bij overname Pepper B.V.

Eind juli 2016 bereikte MatchMedia (“koper”) overeenste...

Lees verder
jm logo groot

De trendbarometer voor de overnamemarkt

Trend barometer voor de overnamemarktHet halfjaarlijks onderzoek va...

Lees verder

Vragen of hulp nodig?

We helpen u graag verder.

Heeft u interesse in onze diensten of wilt u graag meer informatie? Neem gerust contact op of stuur ons een e-mail.

Bart van den Brule

Partner

+31 (0)76 88 70 001 info@jmpartners.nl Op werkdagen tussen 08.30 - 17.00

Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws

Schrijf u in voor de nieuwsbrief.
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld