8

sep

Hoe ziet een verkoopproces er nou eigenlijk uit? (deel 2)

In dit artikel beschrijven wij op hoofdlijnen de belangrijkste zaken van de transactiefase en postacquisitie fase van een verkoopproces van een MKB bedrijf.

Dit artikel is een vervolg op ons artikel 'Hoe ziet een verkoopproces er nou eigenlijk uit? (deel 1)'.

Transactiefase

Zodra de biedingen zijn ontvangen, kunnen de onderhandelingen worden ingezet. Uiteindelijk zal dit (in de meeste gevallen) leiden tot één partij met wie het vervolgtraject wordt opgestart. De gemaakte afspraken (transactiesom, dealstructuur, aannames en uitgangspunten, rol management na overname en overige voorwaarden) zullen op hoofdlijnen in een intentieverklaring (LOI) worden vastgelegd. Een intentieverklaring zal veelal nog enkele voorbehouden bevatten, waaronder het nog uit te voeren due diligence onderzoek, de te verkrijgen financiering en het bereiken van overeenstemming over de transactiedocumentatie. 

 

Als de intentieverklaring getekend is, dan kan de koper het due diligence onderzoek uitvoeren. De koper zal een vragenlijst verstrekken met benodigde informatie welke door de verkoper verzameld kan worden in een digitale dataroom. Tijdens het due diligence onderzoek zal de koper de eerder ontvangen informatie toetsen op juistheid en volledigheid. Daarnaast zal beoordeeld worden of er geen zogenaamde ‘lijken in de kast’ aanwezig zijn. In zijn algemeenheid wordt deze fase ervaren als de meest intensieve en spannende fase van het traject. Immers, het verzamelen van alle gevraagde informatie is iets wat, naast het voeren van de reguliere business, de nodige tijd in beslag zal nemen. Daarnaast gaat een koper in deze fase in (veel) meer detail in op de achtergrond en cijfers van de over te nemen onderneming waarbij eventuele risico’s gesignaleerd kunnen worden welke de koper als onderhandelingspunten in wil brengen bij de slotonderhandelingen (zie hieronder). Gedurende deze periode kan de koper, indien van toepassing, ook de overnamefinanciering regelen.

Na afronding van het due diligence onderzoek kan de transactiedocumentatie worden opgesteld. Hierbij kan gedacht worden aan de koopovereenkomst, maar eventueel ook de aandeelhouders-, de management-,  de (achtergestelde) lenings- en de huurovereenkomst, etc. Tijdens deze fase zullen ook de slotonderhandelingen plaatsvinden waarbij de eventuele due diligence bevindingen van de koper besproken en uit onderhandeld worden. Hierbij kan het gaan om mogelijke correcties op de koopsom in verband met tegenvallende resultaten en/of bijzondere balansposities, een aanpassing van de dealstructuur (minder cash upfront en meer earn-out) en of het wijzigen van overige voorwaarden. Indien over de laatste zaken overeenstemming is bereikt, dan kan (in het geval van een aandelentransactie) de overdracht bij notaris geëffectueerd worden. Tijd voor champagne!

Postacquisitie fase

Hoewel de transactie dan is afgerond begint na de champagne pas het echte werk! Immers de integratiefase zal dan beginnen en de koper kan zich gaan richten op het aanpakken van gesignaleerde verbeter- en attentiepunten. Verwachte synergie zal ook gerealiseerd dienen te worden waarvoor tijdig acties in werking dienen te worden gezet. Men kan tevens aan de slag met het realiseren van de gestelde doelen.

Al met al is het verkopen van uw onderneming een veelomvattend traject waarbij een (ervaren) overnameadviseur u stap voor stap kan begeleiden om een en ander in goede banen te leiden.

Wilt u meer weten over een verkoopproces of uw onderneming daadwerkelijk verkopen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op, zodat een fysieke of digitale afspraak kan worden gemaakt. Onze medewerkers staan u graag gewoon helder, met visie te woord.

            

Bekijk al onze diensten

Meer nieuws

jm logo groot

JM Corporate Finance, lid van ABCO Nederland

Onlangs heeft JM Corporate Finance zich aangesloten bij ABCO Nederl...

Lees verder
jm logo groot

Gouden tips voor bedrijfsoverdracht: tip 13

Bij JM Corporate Finance begeleiden wij met grote regelmaat be...

Lees verder
jm logo groot

Blog van collega Bart Koreman

Het is tijd voor mijn volgende blog. Het onderwerp "duurzaamheid" s...

Lees verder

Vragen of hulp nodig?

We helpen u graag verder.

Heeft u interesse in onze diensten of wilt u graag meer informatie? Neem gerust contact op of stuur ons een e-mail.

Jan van Wijngaarden

Partner

+31 (0)76 88 70 001 info@jmpartners.nl Op werkdagen tussen 08.30 - 17.00

Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws

Schrijf u in voor de nieuwsbrief.
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld