Verkoopprijs bedrijf berekenen
Hoe komt de verkoopprijs tot stand?
De verkoopprijs van een bedrijf berekenen is een subjectieve aangelegenheid, maar een zeer belangrijke stap in het overnameproces. Ondanks dat dit een subjectief begrip is, spreekt het voor zich dat de bedrijfswaarde voor de verkoper hoger ligt dan wanneer u uzelf als koper op de markt begeeft. Dat maakt het berekenen van de verkoopprijs van een bedrijf ook een precaire aangelegenheid. Zorg er daarom voor dat u de bedrijfswaarde berekenen overlaat aan een deskundige en onafhankelijke adviseur.
Stel uw vraag:
Het is belangrijk om realistisch te blijven over de verkoopprijs uw bedrijf en de toekomst niet (veel) te rooskleurig in te zien (geen utopie). U komt als verkoper geloofwaardiger over wanneer u bij het opstellen van de toekomstverwachtingen en het berekenen van de verkoopprijs van uw bedrijf de nodige voorzichtigheid inbouwt. Aan de hand van deze verwachtingen kan een realistische prognose worden opgesteld, hetgeen van groot belang is om de verkoopprijs van een bedrijf te berekenen.
Het belang van een realistische verkoopprijs
De bedrijfswaarde berekenen en het berekenen van de verkoopprijs van een bedrijf is een zeer belangrijke stap bij een bedrijfsoverdracht. De uitkomst van deze waardering kan de mogelijkheid om tot een mooie deal te komen behoorlijk beperken. Wanneer u een potentiële koper afschrikt met een te hoge verkoopprijs, komt er waarschijnlijk geen deal tot stand. Er zal wellicht niet eens een eerste oriënterend gesprek plaatsvinden. Het is van belang om een realistische verkoopprijs voor uw bedrijf te berekenen.
Bedrijfswaarde berekenen
De verkoopprijs van een bedrijf bepalen gebeurt op basis van een bedrijfswaardering. Dat is een lastige vraag om te beantwoorden, want er bestaat geen algemeen geldende formule voor de bedrijfswaarde berekenen. De methode die je gebruikt bij deze bepaling van de waarde van het bedrijf is bepalend voor de uiteindelijke verkoopprijs. Recente financiële gegevens zoals de intrinsieke waarde (eigen vermogen), contante waarde en liquide middelen zijn hierbij van belang, maar ook prognoses voor de komende jaren zoals toekomstige geldstromen. Daarnaast zijn USP's (unique selling points) van belang: hoe onderscheidt het bedrijf zich van zijn concurrenten? Al deze elementen vormen samen een geheel wat leidt tot de waardebepaling.
JM Corporate Finance helpt u graag bij de waardebepaling van uw bedrijf en de mogelijk verkoop. Om zelf inzicht te krijgen in de waardering van uw bedrijf, hebben wij een checklist opgesteld. Aan de hand van de vragen in deze checklist kunt u in een vroeg stadium inzicht krijgen in de waardering van uw bedrijf.
Vraag de checklist aanDiscounted cashflow methode
Een van de veelgebruikte methodes voor de waardebepaling bedrijf is de discounted cashflow methode, ook wel de DCF-methode genoemd. Deze methode bepaalt de waarde door te kijken naar het geld dat het bedrijf in de toekomst kan verdienen. Alle toekomstige geldstromen worden in kaart gebracht en toekomstige kasstromen/toekomstige inkomsten worden verrekend met uitgaande geldstromen. Heeft u hulp of advies nodig of wilt u meer weten over de discounted cashflow methode? JM Corporate Finance is de expert op het gebied van bedrijfswaardering. Neem snel contact met ons op!
Value drivers
Als er geen overlap bestaat tussen de minimale verkoopprijs van de verkopende partij en de koopprijs van kandidaat kopers, dan zal er veelal geen prijs tot stand komen. Het is daarom van belang om de verkoopprijs van uw bedrijf te laten berekenen door een deskundige adviseur. Hiermee voorkomt u een te hoge verkoopprijs. Met het opstellen van diverse (zowel optimistische als voorzichtige) prognoses en het toepassen van verschillende waarderingsmethoden kunnen de risico’s, onzekerheden, maar zeker ook de kansen, in beeld worden gebracht. Zo kan de verkoper een ‘range’ voor de verkoopprijs van zijn bedrijf berekenen, hetgeen de kans vergroot dat er overlap is met de maximale koopprijs van een potentiële koper.
Daarnaast worden de zogenaamde ‘value drivers’ geïdentificeerd, ook wel waarde verhogende factoren genoemd. Deze winstbepalende variabelen binnen de onderneming (bijvoorbeeld de brutomarge, het werkkapitaalbeheer en/of de klanttevredenheid) zijn van groot belang om de verkoopprijs van een bedrijf te berekenen.
Wilt u de verkoopprijs van uw bedrijf berekenen?
Het moge duidelijk zijn dat het berekenen van de verkoopprijs van een bedrijf een zeer belangrijk onderdeel is van het verkooptraject. De financiële positie van het bedrijf (zoals de intrinsieke waarde of het eigen vermogen) en de prognoses voor de toekomst zijn belangrijke elementen die de bedrijfwaarde bepalen. Het berekenen van de verkoopprijs van een bedrijf is een precaire aangelegenheid en het is van groot belang dat u een realistische verkoopprijs hanteert.
Heeft u hulp nodig bij de berekenen van de verkoopprijs of bedrijfswaarde bepalen of wilt u graag meer informatie ontvangen over het berekenen van de verkoopprijs van een bedrijf? Neem dan gerust contact op met JM Corporate Finance. De adviseurs van JM Corporate Finance hebben namelijk reeds jarenlange ervaring met het berekenen van de verkoopprijs van een bedrijf en helpen u graag.
Second opinion
De 'waarde van je bedrijf' is zoals gezegd een subjectief begrip. Het is daarom altijd goed als u een second opinion laat uitvoeren. Een andere Corporate Finance expert kan kritisch kijken naar het de opgestelde waardebepaling. Mogelijk gebruikt hij/zij andere variabelen of een andere invalshoek om tot een waardebepaling te komen die meer inzicht geeft. JM Corporate Finance voert deze second opinion graag voor u uit. Zo weet u zeker dat u met de volledige informatie werkt. Wij helpen door oplossingen aan te dragen en partijen bij elkaar te brengen.
De verkoopprijs van uw bedrijf laten berekenen?
JM Corporate Finance helpt u graag verder. Gewoon helder en met visie.
Vragen? Neem contact op!Vragen of hulp nodig?
We helpen je graag verder.
Bart Koreman
Partner